چکیده:
هدف اين نوشتار، واكاوي عوامل بازدارنده پژوهش در نظام آموزشي حوزه و اولويت بندي راهكارهاي برون رفت از آن، بر اساس ديدگاه طلبه هاي سطح سه و چهار حوزه علميه قم است. روش اين پژوهش توصيفي ـ پيمايشي است و جامعه آماري آن شامل طلبه هاي سطح سه و چهارحوزه علميه قم بود كه شمار 260 نفر از آنان به شيوه تصادفي ساده به عنوان گروه نمونه آماري انتخاب شدند. داده هاي موردنياز با پرسشنامه اي محقق ساخته و با پايايي 87/0 بر مبناي مقياس درجه بندي پنج سطحي ليكرت و آرايش رتبه اي جمع آوري شد. براي تجزيه و تحليل داده ها علاوه بر روش هاي توصيفي، از آمار استنباطي درحد آزمون «Z» يك گروهي و تحليل واريانس يك راهه «F» استفاده شد. نتايج به دست آمده نشان مي دهد كه به ترتيب، عوامل مربوط به سياست گذاري نظام تحقيقاتي، فرهنگي، فردي (فني و تخصصي)، اداري ـ ساختاري، نحوه ارائه خدمات پژوهشي و انگيزشي، نقش بازدارندگي دارند و تفاوت ميزان شدت بازدارندگي عوامل گوناگون مطالعه شده نيز معنا دار است. ايجاد نظام تشويق آثار منتشرشده، باز نگري نظام ارزيابي فعاليت هاي تحقيقاتي، افزايش نشريه هاي تخصصي و آموزش و ارتقاي توانمندي هاي علمي و عملي در زمينه پژوهش، به ترتيب، از مهم ترين و اولويت دارترين راهكارهاي برون رفت شمرده مي شوند.
خلاصه ماشینی:
"Table of Contents Phenomenology of Religion and a Comparison between Its Features and Philosophical Phenomenology / Ali Mowahhedian 'Attar 5 The Methodological Principles of Comparative Philosophy in Henry Corbin's View / Jawad 'Abedini 23 Generalizability and Its Challenges in Qualitative Research / Mohammad Taqi Iman / Esfandiar Qaffarinasab 35 The Philosophical Foundations the Realization and Reviewing the Relationship of Ontology and Epistemology of Interpretive, Critical and Scientific Paradigms on the basis of the Methods Used in These Paradigms / Mohammad Amin Qahramani / Bizhan 'Abdullahi 51 The Methods of Analyzing Interview Data / Sadiqah Karimi / Ahmad Reza Nasr 75 Research in the Educational System of Hawza (Seminary): Obstacles and Solutions / Seyfullah Fazlullahi Qomashi / Mansooreh Maleki Tavana 95 In the Name of Allah A Publication by Imam Khomeini Institute for Education and Research Editor in Chief: Ahmad Husein Sharifi Editor: Ahmad Husein Sharifi Coordinator: Mahdi AliJani Translation of Abstracts: Language Department of IKI."