چکیده:
امروزه مناقشات بين پيروان اديان مختلف، افزايش يافته و موجب ناامني در جهان شده است. توجه به متون و انديشه هاي ديني و بازتاب آن در تعامل بيروني، مي تواند در شناسايي دلايل اختلاف و رفع آن مؤثر باشد. در انديشه يهود، «بيگانگان» افرادي خارج از قوم يهود هستند و نگاه دوگانه اي در برخورد با بيگانگان وجود دارد. در گزارش هاي كتاب مقدس عبري(تنخ) و تلمود، از يك سو آنان، داراي نژاد پست و متفاوت از يهود هستند و از سوي ديگر، مخلوقات محترم خداوند شمرده مي شوند. اكثر يهوديان، به دليل باور به خلوص نژادي و برگزيدگي قوم خويش، با بيگانگان برخورد نامتعارف مي كنند. با بررسي متون مقدس يهود، يكي از دلايل مهم تعامل نادرست يهوديان با بيگانگان، تكيه بر انديشه هاي ناصواب راه يافته به متون ديني آنان است. در مقابل، قرآن كريم به همه انسان ها يكسان نگريسته، براي هيچ نژادي اعتبار ويژه قائل نمي شود، بلكه تنها تقوا و ايمان و عمل صالح موجب برتري انسان ها مي باشد.
Nowadays the escalating conflicts between the followers of different religions have given rise to insecurity in the world. Considering the religious texts and thoughts and their impact on the external interaction، can be effective in recognizing the causes of differences and solving them. In Judaism، ((Foreigners)) are the people other than the Jews and there is a dual view in dealing with the foreigners. As mentioned in some parts of the Hebrew holy text (Tanakh) and Talmud، on the one hand the foreigners differ from the Jews and are inferior to them in terms of race and on the other hand they are considered as respected creatures of God. Due to their belief in the racial purity and excellence of their own people، Jews have an inappropriate attitude towards foreigners. Research into the Jewish scriptures show that one of the most important reasons for the inappropriate attitude of the Jews towards the foreigners is relying on wrong beliefs penetrated into their religious texts. On the contrary، Quran considers all mankind as the same and does not regard any special race superior to the others. Rather، only piety، faith and good deeds are the criteria for superiority.
خلاصه ماشینی:
"برگزیدگی قوم یهود و تمایز با بیگانگان یکی دیگر از دلایل یهود برای برتر دانستن نژاد خود، این است که خود را برگزیده خدا میدانند(ر.
در تنخ، برای بیگانگان دعای خیر میشود تا اسم خدا را بشناسند: و نیز غریبی که از قوم تو اسرائیل نباشد و به خاطر اسم عظیم تو و دست قوی و بازوی برافراشته تو از زمین بعید آمده باشد، پس چون بیاید و به سوی این خانه دعا نماید، آنگاه از آسمان، مکان سکونت خود بشنو و موافق هر آنچه آن غریب نزد تو استغاثه نماید، به عمل آور تا جمیع قومهای جهان اسم تو را بشناسند و مثل قوم تو اسرائیل از تو بترسند و بدانند که اسم تو بر این خانهای که بنا کردم نهاده شده است (دوم تواریخ، 32:6ـ33؛ و نیز: اولپادشاهان، 41:8ـ43).
در عقاید دینی یهود آمده است: «تورات به سه چیز شباهت دارد: بیابان، آتش و آب؛ یعنی همانطور که این سه چیز برای جهانیان رایگان است، تورات نیز برایشان رایگان است»(مکیلتا بحوش5؛ پیترز، 1385، ص151).
از سوی دیگر، در کتاب مقدس عبری و سنتهای یهودی و تلمود، میتوان تمایزاتی بین یهودیان و سایر نژادها مشاهده کرد که تقویتکننده اندیشه قوم برتر است.
Epstein, Isidore, 1960, Judaism a historical presentation, London, Wyman& Sons Ltd. Firestone, Reuven, 2012, Holy War in Judaism: The Fall and Rise of a Controversial Idea, New York, Oxford University Press.
5. Hayes, Christine E, 2002, Gentile Impurities and Jewish Identities: Intermarriage and Conversion from the Bible to the Talmud, New York, Oxford University Press."