چکیده:
آيين مسيحيت پس از هفتاد ميلادي، توانست لباس يهوديت را از تن خارج كند. انديشه استقلال و جدايي از يهوديت، اين آيين را وادار به بكارگيري تمدن، فكر و فرهنگ يوناني ـ رومي كرد. پولس و بيشتر از وي، دفاعيه نويسان و پدران كليسا به جهت شكل گيري و تبيين آموزه هاي مسيحي، محتوا يا ساختار مهم ترين شاخصه هاي اعتقادي را از انديشه هاي يوناني ـ رومي عصر خود وام گرفتند. اين جستار، با تحليل اسنادي به تبيين منشا يوناني ـ رومي تثليث، تجسد، فديه و گناه نخستين، كه از شاخص ترين آموزه هاي مسيحي به شمار مي روند، پرداخته است. حاصل يافته ها نشان مي دهد كه مسيحيت هم محتوا و هم ساختار «الوهيت(تثليث)» و «تجسد» را در مقوله هاي يوناني تفسير كرد. مسيحيت داراي محتواي «فديه» و «گناه نخستين» بود، اما فرم و ساختار آنها را از فرهنگ يوناني ـ رومي تاثير پذيرفت.
After AD 70، Christianity managed to dispense with Judaism. The idea of independence and separation from Judaism made Christianity tend towards Greco-Roman civilization، thoughts and culture. For explaining the Christian teachings، Paulus and some vindicators and Church fathers borrowed the content or structure of the basic religious characteristics of Christianity from the Greco-Roman ideas of their age. Using documentary analysis، the present paper explains the Greco-Roman origin of the Trinity، Incarnation، the Atonement and original sin، which are considered as the central Christian doctrines. The results of this research show that Christianity’s interpretation of the content and structure of "the Trinity" and "incarnation" is based on the Greek categories. The content of "atonement" and "original sin" exist in Christianity، but their form and structure have been influenced by Greco-Roman culture.
خلاصه ماشینی:
"بنابراین، الوهیت مسیح و آموزة تثلیث از ابتدا در مسیحیت به صورت روشن مطرح نبوده است، بلکه پدران کلیسا در دفاعیه نویسی ها، شکل گیری و تبیین باورهای الهیات مسیحی محتوا و ساختار این آموزه را از یونان وام گرفتند(ویور، 1393، ص 105؛ والز، 1389، ص 19ـ24).
دربارة پیشینة آموزة تجسد، جان هیک اندیشمند مسیحی می نویسد: دو نفر از همکارانم در دانشگاه بیرمنگام که به تدریس «عهد جدید» و مکتوبات قدیسان مسیحیت مشغول بودند، در خلال مطالعات تاریخی خود به این نتیجه دست یافتند که این فکر که عیسی مسیح، تجسم و تجسد خداوند است که به زندگی انسان ها روی کرده است، از ساخته های کلیساست که از دستمایه های سنت های دینی یهودی و یونانی الهام گرفته است.
هرچند شواهدی وجود دارد که ریشه و پایة این آموزه ها به هند و یا مصر برمی گردد، ولی با توجه به اینکه ظهور مسیحیت و نیز رشد و بالندگی آن، در دوران «یونانی مآبی» بوده است و فرهنگ و اندیشه های یونانی در دوران رومی ـ مسیحی در اوج بوده است و به عبارت دیگر، در این دورة تاریخی، به سبب سیطرة فرهنگ هلنی (یونانی) بر دیگر فرهنگ ها، مسیحیت با اندیشة یونانی تعامل بیشتری داشت، پذیرش نفوذ سنت یونانی در سنت مسیحی، به واقع نزدیک است.
12 Walsh, Michael, 2005, Roman Catholicism: The Basics, London & New York: Routledge, by Taylor & Francis Inc. Webster, Merriam, 1999, "Theology" in: Encyclopedia Of World Religions, Wendy Doniger, Consulting Editor, Springfield, mass: Merriam- Webster, Inc. Nicholas de Lange, 2000, An introduction to Judism, Cambridge university press, Cambridge."