چکیده:
جاده ابريشم نمونه بي نظير از تعامل اديان و آيين هاي كشورهايي است كه در مسير اين جاده قرار داشته، و يا در طول اين شاهراه تردد مي كرده اند. در اين زمينه، نقش اديان هندي در تبادلات آييني و ارتباط ميان فرهنگي، به دلايل خاص برجسته است. اين رويارويي هاي آييني در مسير جاده ابريشم، ضمن اينكه پيامدها و تاثيرات گوناگوني به همراه داشته، در شكل گيري هويت اين جاده از گذشته تا به امروز نقش آفريني كرده است.
پيامدهاي حاصل از اين ارتباط آييني را مي توان در ابعاد گوناگون هنري، انديشه اي، اجتماعي و سياسي دسته بندي كرد. در واقع تحليل و ارزيابي اين تاثيرات، در بسياري از تحولات هنري از جمله تحول مجسمه سازي و نقاشي و ويژگي تلفيقي بودن هنر و معماري فرهنگ هاي حاشيه جاده ابريشم معنا پيدا مي كند.
افزون بر تحول سبك هاي هنري، تحولات آييني و صبغه التقاطي برخي مذاهب، كه ناشي از جابجايي عقايد مختلف در طول جاده ابريشم و رويارويي آنها با يكديگر است، تبيين خواهد شد. اين مقاله، با روش تحليلي بر آن است كه موقعيت كشور هند در داد و ستدهاي آييني جاده ابريشم، تاثير رويارويي هاي آييني و عوامل موثر بر آن و روند گفت وگوي اديان در جاده ابريشم را مورد بررسي قرار دهد. يافته هاي پژوهش حكايت از اين دارد كه تاثير نگرش ها و تمايلات سياسي قدرت هاي مسلط بر جاده ابريشم و مباني عقيدتي و بنيان هاي فكري آيين ها در تبادلات آييني است.
“Silk Road” is an excellent example of the mutual exchange of religious ideas among the countries that lay along this road or among those travelling along it. The role of Indian religions in the mutual exchange of religious ideas and intercultural communication is، for specified reasons، particularly significant. The exchange of religious ideas along “Silk Road” have had various outcomes and، to date، have played a key role in developing the identity of this road. The outcomes of such interactions can be divided into various kinds: artistic، intellectual، social and political. In fact، an analysis of these impacts indicates the various artistic developments in the sculpture and painting and the eclecticism of art and architecture of the cultures of the countries along “Silk Road”. This paper expounds the changes in the artistic styles، religious ideas and the eclectic taste of some denominations resulting from the exchange of different ideas among those who frequently travel on “Silk Road”. Using an analytical method، the paper seeks to investigate the role of India in the exchange of religious ideas، the impact of the confrontations between religious beliefs، the factors affecting them and the dialogue between the religions along “Silk Road”. The research results indicate the impact of the political attitudes and interests of the powers dominating “Silk Road” and the ideological principles and intellectual foundations of religions on exchanging religious ideas.
خلاصه ماشینی:
"سؤال اصلی این پژوهش، این است که چه عواملی بر دادوستد های آیینی و روند گفت وگوی ادیان در جاده ابریشم تأثیرگذارده است؟ در بررسی پیشینة مقاله حاضر می توان به منابعی چون «تحولات مذهبی و فرهنگی در مسیر جاده ابریشم» از ریچارد فولتز در هفته نامه اقتصاد و فرهنگ در سال 2002 اشاره کرد.
نویسنده در این اثر بر نقش تجار، سیاحان، مبلغان، زائران و مهاجرانی که در مسیر جاده ابریشم تردد داشته اند در ارتباطات فرهنگی تأکید کرده است.
همان گونه که از عنوان مقاله برمی آید، در این اثر، تنها به انتقال آیین مانی در شرق اشاره شده است، درحالی که این مقاله، با استناد به متون تاریخی و پژوهش های تاریخ ادیان به تبادلات آیین های مختلف، روند گفت وگوی ادیان و عوامل مؤثر در آن تأکید داشته است.
ازاین رو، می توان یکی از کارکردهای مهم این جاده را ارتباطات میان فرهنگی دانست که از طریق مبادله اندیشه های دینی و کالاهای فرهنگی، میان مردمانی از فرهنگ های مختلف رخ داده است.
اگرچه این مطلب و نقش این مترجمان بررسی های دقیق تری را طلب می کند، با این حال در مورد تأثیر افکار ایرانی و صبغة ایرانی، دین بودایی که به چین رفت، دلایلی اقامه شده که درخور توجه است.
افزون بر بازتاب و جلوه های هنری تبادلات آیینی در جاده ابریشم، عامل مهم دیگری که در گفت وگوی ادیان در این شاهراه تاریخی نقش آفرینی کرده، تصوف و اندیشه های عرفانی است."