چکیده:
هدف این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش مهارت حل مسئله بر اضطراب امتحان دانش آموزان مقطع متوسطه بود. روش این پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری آن دانش آموزان مقطع متوسطه شهر میمند، در سال ١٣٩٥-١٣٩٦ به تعداد٥٧٠ نفرتشکیل دادند. که از بین آنها تعداد ٤٠ نفرکه نمره اضطراب بالایی گرفتند به شیوه نمونه گیری تصادفی انتخاب و به دو گروه ٢٠ نفری آزمایش و گروه کنترل جایگزین شدند. گروه آزمایش از آموزش مهارت حل مسئله برخوردار بودند، ولی گروه کنترل هیچ آموزشی دریافت ننمودند. پس از اتمام جلسات آموزشی پرسشنامه اضطراب امتحان به عنوان پس آزمون بر روی هر دو گروه اجرا شد. جمع آوری داده ها و اطلاعات از طریق پرسشنامه اضطراب امتحان ساراسون و معدل تحصیلی آنها انجام شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از روش تحلیل کوواریانس و واریانس یک طرفه استفاده شد. یافته ها نشان داد که آموزش آموزش مهارت حل مسئله بر کاهش اضطراب امتحان دانش آموزان موثر است .
خلاصه ماشینی:
"به عقیده روانشناسان تربیتی و متخصصین امر آموزش ، مقدار کم اضطراب به عنوان یک عامل انگیزشی میتواند عملکردفرد را برای تلاش بیشتر افزایش دهد در مقابل ، اضطراب بیش از حد تاثیرات متفاوتی دارد و میتواند موجب از هم گسیختگی فرایند روانی فرد،که بر عملکرد صحیح فرد ضروری میباشد گردند، این نوع اضطراب که به اضطراب امتحان ناتوان ¬کننده نیز شهرت دارد ١٠تا٣٠ درصد تمامی دانش آموزان را متاثر می سازد و عملکردآن ها رابرای امتحان به شدت کاهش می دهد (واچیلکا،١٩٩٩) بیان مساله یادگیری حل مسئله به مثابه ی یک مهارت اجتماعی، به فرد کمک می کند تا به طریقه درستی با مشکلات موجود برخورد کند و راه حلهای متفاوت را برای رفع مشکل ارائه دهد (گستن و همکاران ،١٩٨٧).
به عقیده روانشناسان تربیتی و متخصصین امر آموزش ، مقدار کم اضطراب به عنوان یک عامل انگیزشی میتواند عملکرد فرد را برای تلاش بیشتر افزایش دهد در مقابل ، اضطراب بیش از حد تاثیرات متفاوتی دارد و میتواند موجب از هم گسیختگی فرایند روانی فرد، که بر عملکرد صحیح فرد ضروری می باشد گردند، این نوع اضطراب که به اضطراب امتحان ناتوان کننده نیز شهرت دارد ١٠تا٣٠ درصد تمامی دانش آموزان را متاثر میسازد و عملکرد آن ها را برای امتحان به شدت کاهش میدهد (واچیلکا،١٩٩٩)."