چکیده:
هدف از این پژوهش تبیین " رابطه هوش معنوی بر عملکرد شغلی دبیران مدارس مقطع متوسطه اول ناحیه یک شیراز "بوده است . روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و جامعه پژوهش تمامی دبیران شاغل درمدارس مقطع متوسطه اول آموزش و پرورش ناحیه یک شیراز در سال تحصیلی ٩٣-٩٢ به تعداد ٥٠٠٠ نفر میباشند. با استفاده از روش نمونه گیری از میان آنهاتعداد ٣٥٧ نفرانتخاب شد. در این پژوهش برای جمع آوری داده ها ازمقیاس های هوش معنوی ٢٤ سئوالی کینگ و پرسشنامه ١٥ سوالی عملکرد شغلی پاترسون استفاده گردید. یافته ها نشان داد بین متغیرهای هوش معنوی با عملکرد شغلی رابطه معنادار وجود دارد و همچنین بین ابعاد تفکر وجودی، ارائه مفهوم شخصی، آگاهی متعالی و گسترش حالت هوشیاری هوش معنوی با عملکرد شغلی رابطه مستقیم و معناداری وجود دارد و هوش معنوی پیش بینی کننده قوی برای عملکرد شغلی میباشد.
خلاصه ماشینی:
"(ساغروانی،١٣٨٨) لذا هدف از انجام این پژوهش ، بررسی رابطه بین هوش معنوی بر عملکرد شغلی دبیران مدارس مقطع متوسطه دوره اول آموزش و پرورش ناحیه یک شیراز میباشد.
جدول ٤: ضریب همبستگی بین ابعاد هوش معنوی با عملکرد شغلی عملکرد شغلی ضریب همبستگی P‹ تفکر وجودی 0/26 0/004 ارائه مفهوم شخصی 0/40 0/0001 آگاهی متعالی 0/27 0/003 گسترش حالت هوشیاری 0/30 0/001 همان گونه که در جدول فوق مشاهده میشود مقادیر ضرایب همبستگی برابر با (٠/٢٦، ٠/٤٠، ٠/٢٧ و ٠/٣٠) در سطو ح معناداری (٠/٠٠٤، ٠/٠٠٠١، ٠/٠٠٣ و ٠/٠٠١) معنادار شده اند و از آنجا که این سطوح معناداری کمتر از (٠/٠١) میباشد (٠٠١>P) لذا بین ابعاد هوش معنوی با عملکرد شغلی رابطه مستقیم و معناداری و معناداری وجود دارد.
در تبیین این دو فرضیه و با در نظر گرفتن نتایج کلی این پژوهش و معنادار بودن رابطه و قدرت پیش بینی هوش معنوی در عملکرد شغلی دبیران مقطع راهنمایی آموزش و پرورش ناحیه یک شیراز لازم است با توجه به اینکه تمام مولفه های هوش معنوی با عملکرد شغلی ارتباط معناداری دارند، تمهیداتی اندیشیده شود تادر حد امکان به تقویت مولفه های هوش معنوی پرداخت .
با توجه به اینکه در محیط های آموزشی دبیران استرس و فشار روانی زیادی تحمل می کنند، داشتن عملکرد شغلی بهینه مستلزم داشتن افرادی است که در برابر رویدادهاو حوادث بینشی عمیق داشته باشند و از سختیها نهراسند و با صبر و تعمق با آنها مقابله نماید و راه حل های منطقی و انسانی برای آنها بیاید چنین باورهای زیر بنای هوش معنوی میباشد."