چکیده:
هدف از انجام این تحقیق بررسی ارتباط سرمایه فکری (سازمانی) و میزان چسبندگی هزینه اداری، توزیع و فروش در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می باشد. شرکت های با سرمایه فکری (سازمانی) بالاتر ٬ هزینه فروش، عمومی و اداری را برای توسعه شرکت و به عنوان سرمایه گذاری انجام
میدهند؛ این امرتواناییها و منابع نامشهود در دسترس سازمان را افزایش می دهد. علاوه بر این مدیران شرکت ها با میزان سرمایه فکری(سازمانی)بالاتر، دارای شکل مثبت تری از انتظارات فروشهای آتی می باشند. بنابراین انتظار می رود که شرکت هایی با سرمایه های سازمانی بالا ٬ بیشتر مخالف کاهش سرمایه
گذاریهای نامشهود در زمان کاهش موقت حجم فروش باشند این سوال مطرح میشود که آیا شرکت های با سرمایه فکری (سازمانی) بالا چسبندگی هزینه های اداری، توزیع و فروش بالاتری نسبت به شرکت های با سرمایه فکری (سازمانی) پایین تر دارند؟ به طور کلی استفاده از یک نمونه از شرکتهای بورس اوراق بهادار در فاصله سالهای 1389 الی 1393 بیانگر این نتیجه بوده است که در شرکتهای با سرمایه فکری (سازمانی) بالاتر، چسبندگی هزینه های عمومی، اداری و فروش بیشتر است؛ مدیران شرکتهای با سرمایه سازمانی بالا با این دیدگاه که منابع اختصاص داده شده به توسعه دارایی های نامشهود، سرمایه گذاریهایی هستند که منجر به رشد بلندمدت میشوند، هنگام کاهش موقت این سرمایه گذاریها پس از کاهش موقت حجم فروش،تمایلی به کاهش این سرمایه گذاری ها ندارند.
خلاصه ماشینی:
بنابراين انتظار مي رود که شرکت هايي با سرمايه هاي سازماني بالا٬ بيشتر مخالف کاهش سرمايه گذاريهاي نامشهود در زمان کاهش موقت حجم فروش باشند اين سوال مطرح ميشود که آيا شرکت هاي با سرمايه فکري (سازماني) بالا چسبندگي هزينه هاي اداري، توزيع و فروش بالاتري نسبت به شرکت هاي با سرمايه فکري (سازماني) پايين تر دارند؟ به طور کلي استفاده از يک نمونه از شرکت هاي بورس اوراق بهادار در فاصله سال هاي ١٣٨٩ الي ١٣٩٣ بيانگر اين نتيجه بوده است که در شرکت هاي با سرمايه فکري (سازماني) بالاتر، چسبندگي هزينه هاي عمومي، اداري و فروش بيشتر است ؛ مديران شرکت هاي با سرمايه سازماني بالا با اين ديدگاه که منابع اختصاص داده شده به توسعه داراييهاي نامشهود، سرمايه گذاريهايي هستند که منجر به رشد بلندمدت ميشوند، هنگام کاهش موقت اين سرمايه گذاريها پس از کاهش موقت حجم فروش ، تمايلي به کاهش اين سرمايه گذاري ها ندارند.
مدل و نحوه اندازه گيري متغيرهاي پژوهش به منظور آزمون فرضيه تحقيق ابتدا سال - شرکت ها به دو گروه سرمايه ي فکري( سازماني) بالا و سرمايه ي فکري (سازماني) پايين تقسيم ميشوند و سپس چسبندگي هزينه اداري، توزيع و فروش با استفاده از مدل کاما و همکاران (٢٠١٣) براي هر دو گروه محاسبه شده و سپس نتايج دو گروه با يکديگر مقايسه شده اند: که در اين مدل : SG&A : برابر است با هزينه هاي اداري، توزيع و فروش شرکت .
, 2012, The Agency Problem, Corporate Governance, and the Asymmetrical Behavior of Selling, General, and Administrative Costs, Contemporary Accounting Research, pp.