Skip to main content
فهرست مقالات

سازوکار های ارتقاء مسئولیت ذهنی کارکنان سازمان های خدمات عمومی شهر تهران؛ بررسی شکاف بین وضع موجود و مطلوب

نویسنده:

علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC (35 صفحه - از 79 تا 113)

ماهيت وظايف در بخش دولتي به گونه اي است كه فرايند تصميم گيري كاركنان و مديران مي تواند به علت وجود منافع متعارض و تعارض نقش ها به مسئله اي غامض و پيچيده تبديل گردد. امروزه شاهد هستيم كه با به سر بردن در عصر بحران اخلاقي و كاهش شديد اعتماد مردم نسبت به رعايت جنبه هاي قانوني و اصول اخلاقي توسط خدمتگزاران بخش دولتي، موج مسئوليت گرايي گريزناپذيري در ميان مسئولان سازماني و پژوهشگران شكل گرفته است. بررسي ادبيات پژوهش بر اهميت وجود مسئوليت ذهني بالا براي برقراري تعادل بين منافع متعارض و رويارويي با مسائل غامض اخلاقي، به عنوان اجزاي جدانشدني وظايف دولتي، صحه مي گذارد. پژوهش حاضر با روش تركيبي با هدف شناسايي سازوكار هاي ارتقاء مسئوليت ذهني كاركنان بخش دولتي در 23 سازمان خدمات عمومي كشورمان انجام شده است. در بخش كيفي اين پژوهش سه دسته سازوكار شامل سازوكار هاي سازماني، مديريتي و شغلي براي ارتقاء مسئوليت ذهني شناسايي شدند. در بخش كمي پژوهش نيز مشخص شد كه بين بهره گيري از اين سازوكارها در وضع موجود و وضع مطلوب آنها فاصله معناداري در سازمان هاي خدمات عمومي كشورمان وجود دارد.


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.