چکیده:
پژوهش حاضر با هدف استخراج و معرفي دستاورد هاي پايديا براي آموزش و پرورش در عصر جهاني شدن به انجام رسيده است. براي رسيدن به هدف فوق، سه سوال پژوهشي به اين شرح صورت بندي شده است: الف. ويژگي هاي پايديا در فلسفه يونان چيست؟ ب. چالش هاي آموزش و پرورش در عصر جهاني شدن كدام است؟ ج. بازگشت به پايديا، چه دستاوردهايي براي آموزش و پرورش در عصر جهاني شدن دارد؟ روش مورد استفاده در تحقيق حاضر، روش تحليل مفهومي و از نوع تفسير مفهومي مي باشد. يافته هاي تحقيق نشان مي دهد كه از ميان رويكرد هاي گوناگون درباره پايديا در فلسفه يونان، پايدياي سقراطي/ افلاطوني مي تواند دستاورد هاي مهمي براي آموزش و پرورش در عصر جهاني شدن داشته باشد. جهاني شدن براي آموزش و پرورش در عصر امروز چالش هايي را ايجاد كرده كه از جمله آنها مي توان به بازاري و غير ارزشي شدن دانش، افراط در حرفه گرايي و تخصص مداري و حركت به سوي يكنواختي و استانداردشدن مولفه هاي گوناگون آموزش و پرورش اشاره كرد. بازگشت به پايديا، مي تواند براي هر يك از چالش هاي جهاني شدن، راهكار مناسبي را در آموزش و پرورش عرضه كند كه از جمله آنها مي توان به محور قرار دادن ارزش ها، روي آوردن به دانش حقيقي، تاكيد بر آموزش و پرورش آزاد، توجه به آموزش و پرورش عمومي، توجه به اشكال مختلف دانش، تاكيد بر برنامه هاي درسي ميان رشته اي و توجه به تنوع فرهنگي و شناخت تمدن هاي گوناگون اشاره كرد.
خلاصه ماشینی:
يافته هاي تحقيق نشان مي دهد که از ميان رويکردهاي گوناگون درباره پايديا در فلسفه يونان ، پايدياي سقراطي / افلاطوني مي تواند دســتاوردهاي مهمي براي آموزش و پرورش در عصر جهاني شــدن داشــته باشد.
جهاني شــدن براي آموزش و پرورش در عصر امروز چالش هايي را ايجاد کرده که از جمله آنها مي توان به بازاري و غير ارزشي شدن دانش ، افراط در حرفه گرايي و تخصص مداري و حرکت به سوي يکنواختي و استانداردشدن مؤلفه هاي گوناگون آموزش و پرورش اشاره کرد.
بازگشت به پايديا، مي تواند براي هر يک از چالش هاي جهاني شدن ، راهکار مناســبي را در آموزش و پرورش عرضه کند کــه از جمله آنها مي توان به محور قرار دادن ارزش ها، روي آوردن به دانش حقيقي ، تأکيد بر آموزش و پرورش آزاد، توجه به آموزش و پرورش عمومي ، توجه به اشــکال مختلف دانش ، تأکيد بر برنامه هاي درسي ميان رشته اي و توجه به تنوع فرهنگي و شناخت تمدن هاي گوناگون اشاره کرد.
(کومبز و دانيل ١، ١٣٨٧: ٤٣) به اين ترتيب ، در تحقيق حاضر، به تحليل مفهوم «پايديا» در فلسفه يونان پرداخته شده و موارد استفاده ، شرايط و ابعاد گسترده تر و از نظر معنا عميق تر آن در شرايط جهاني شدن آموزش و پرورش ، مورد تحليل مفهومي قرار گرفته است .
(کومبز و دانيل ، ١٣٨٧: ٤٤) در تحقيق حاضر، که هدف آن واکاوي معنا و ماهيت پايديا در فلسفه يونان و استنتاج کاربردهاي آن در آموزش و پرورش در عصر جهاني شدن مي باشد، از ميان انواع روش هاي تحقيق مربوط به تحليل مفهومي ، از تفســير مفهوم اســتفاده شده است .