چکیده:
امروزه و در جهان معاصر به ویژه بعد از پیدایش مکتب ادبیات تطبیقی نگرش تطبیقی به آثار همانند ادبی جهانی با اقبال فراوانی مواجه شده است. تحلیلگران انتقادی گفتمان بر آن شدهاند که متنهای ادبی، مثل سایر متنها، در خدمت ارتباط است، بنابراین، آنها را نیز میتوان با نگرش و روش انتقادی تحلیل نمود. سه اثرمورد بررسی، در حول محوریت شخصیتهای هکتور، اولیس و رستم طرحریزی شده است. این قهرمانان در بستر حماسه، گاه برای دفاع از میهن و گاه برای دفاع از شاه و یا برای طی طریق خود به ایفای نقش قهرمانانه میپردازند. آنها در خلال گفت و گوی درونی و بیرونی بیش از هر چیز دغدغههای قهرمانانه را روایت و برجسته میکنند و ذهن ما را نسبت به آنچه برای خودشان مهم است، سوق میدهند. در این بستر، موقعیتهایی قابل ردیابی است و تاثیر و نشانههای میهنپرستی، دلسوزی و شفقت، اخلاقمداری و فضایل انسانی، مرگ با عزت، شجاعت و رشادت، قدرت و سلطه به خصوص در تبیین جایگاه قهرمان در حماسه و نظام معنایی آن مورد تبیین قرار میگیرد. هومر و فردوسی با ترکیببندی ابعاد گفتمانهای مسلط حماسه، در قالب ژانری از پیش موجود، حماسهای نو را باز تولید کردهاند. بنابراین، سه اثر حماسی، به منزله رخدادی ارتباطی، فقط بازتابی از اندیشه شاعر نیست، بلکه، با انتقاد از عملکردهای بزدلانه و رواج نگاههای قهرمانانه، نظم گفتمانی ویژهای را بازتولید میکند.
خلاصه ماشینی:
آنچه در اين نوشتار مطمح نظر نگارنده است ، تنها توجه به يک موضوع کاملا مغفول مانده از سوي حماسه پژوهان معاصر است و آن موضوع، بررسي تطبيقي اسلوب مناظره و گفت و گوي قهرمانان در شاهنامه و ايلياد و اديس ه ه ومر در هنگامه جنگ و نبرد بر مبناي اصول مکتب آمريکايي ادبيات تطبيقي بر پاي ه روش تحليل گفتمان انتقادي است .
اين پژوهش با عنوان « بررسي تطبيقي اسلوب مناظره و گفت و گوي قهرمانان صحنه هاي نبرد در شاهنامه وايلياد واديسه ، بر مبناي اصول مکتب آمريکايي ادبيات تطبيقي با توجه به نظريه تحليل گفتمان انتقادي بر مبناي روش فرکلاف در نوع خود اولين است .
پرسش ٦-ويژگيهاي دستوري واجد کدام ارزشهاي رابطه اي است ؟ بيشتر جملات اين متن ، داراي وجه خبري است و گزارش راوي درباره آمال و آرزهاي قهرمان است که البته آرزوهاي او نيز در راستاي ميهن و خدمت است ، اما از آنجا که بيان ميشود تا حدودي رنگ و بوي فردانيت ميگيرد و از حالت محض ديگرخواهي و جمعي نگري خارج ميشود .
پرسش ٦-ويژگيهاي دستوري واجد کدام ارزشهاي رابطه اي است ؟ بيشتر جملات اين متن ، داراي وجه انشايي اند و گزارش قهرمان/گوينده درباره اندرزدادن و نصيحت کردن به فرزند است .
پرسش ٦-ويژگيهاي دستوري واجد کدام ارزشهاي رابطه اي است ؟ بيشتر جملات اين متن ، داراي وجه خبري اند و گزارش راوي درباره شخصيت شريرداستان (که فتنه انگيزي کرده و شغاد را بر برادر شورانده) است .