چکیده:
طي چند دهه گذشته روش هاي آموزش گروهي مورد توجه بسياري از پژوهشگران قرار گرفته است. وجود پژوهش هاي متعدد در اين حوزه لزوم انجام يك فراتحليل، يا پژوهش تركيبي در اين حوزه را مورد تاكيد قرار مي دهد. پژوهش حاضر با روش فراتحليل و با هدف تركيب پژوهش هاي انجام شده در زمينه تاثير روش هاي تدريس گروهي (مشاركتي و بحث) بر شاخص هاي شناختي، عاطفي و اجتماعي فراگيران انجام شده است. جامعه آماري پژوهش شامل مطالعات در دسترس مرتبط بود كه در فاصله سال هاي ۱۳۷۰ تا ۱۳۹۲ در داخل كشور به صورت مقاله تمام متن، پايان نامه و طرح پژوهشي در پايگاه هاي اطلاعاتي و كتابخانه هاي دانشگاه ها يا مراكز دولتي در دسترس بود. بر اساس ملاك هاي ورود و خروج و نيز تحليل حساسيت ۳۲۳ اندازه اثر از تقريباً ۱۷۲ تحقيق مورد بررسي قرار گرفت. نتايج مربوط به اندازه اثر تركيبي براي مدل اثرات تصادفي (۰/۶۴۳) به دست آمد. همچنين، نتايج نشان داد كه اين روش ها، به ترتيب، بر بازده هاي اجتماعي و شناختي تاثير بيشتري مي گذارند. يكي از نتايج ديگر اين پژوهش بررسي اندازه اثر هر بازده به تفكيك شاخص هاي مربوط به آن بازده بود كه در اين ميان شاخص تفكر انتقادي براي بازده شناختي، شاخص عزت نفس براي بازده عاطفي و شاخص مهارت هاي شهروندي براي بازده اجتماعي داراي بيشترين اندازه اثر بود. يافته هاي اين فراتحليل داراي پشتوانه نظري و تجربي مكفي است و لزوم بازنگري و استفاده از اين روش ها را در نظام آموزشي كشور موجه مي سازد.
خلاصه ماشینی:
به طوریکه ، طی چند دهة گذشته پژوهشگران بر روی بازده های گوناگونی از قبیل پیشرفت تحصیلی )آیدین ۲٣، ۲٠١١؛ کچ ، دویموش ، کاراچاپ و شمش--ک ۲٤، ۲٠١٠؛ م--ادن ۲٥، ۲٠١٠؛ بایرآکتار۲٦، ۲٠١٠؛ لین و خی ۲٧، ۲٠٠۹؛ نوم پراسرت ۲۸، ۲٠٠٦؛ ایزان ، ١٣۹۲؛ کرامتی ، حیدری رفعت ، عنایتی نوین فر و هدایت--ی ، ١٣۹١؛ اس--توار، ١٣۸۹؛ بهرنگی و آقای--اری ، ١٣۸٣(، درک مط لب )عصیری ، ١٣۹١؛ صادقی کنعانی ، ١٣۸۹؛ جباری ، ١٣۸٤(، تفکر انتقادی )ریخته گر، ١٣۹١؛ حسینی ، ١٣۸۸؛ شعبانی ، ١٣٧۸(، تغییر نگرش فراگی--ران )خضری آذر، ١٣۹۲؛ طالبی ، ١٣۸٤؛ کاظمی و س--عیدی رضوانی ،١٣۸٣(، مهارت های ارتباط--ی و اجتماعی )برکات و عوض ۲۹، ۲٠١۲؛ جانس--ون ، جانس--ون و تیل--ور٣٠، ١۹۹٣؛ حکمت پو، س--راجی ، قادری ، قهرمانی و نادری ، ١٣۹۲؛ سرمس--تی ، ١٣۸۹؛ لیاقت دار، عاب--دی ، جعفری و بهرامی ، ١٣۸٣؛ کرامتی ، ١٣۸١(، عزت نفس )غضنفری ، ١٣۹١؛ زورآبادی ، ١٣۸۲؛(، خودپنداره )خوش رو، ١٣۸۸؛ میرباقری ، ١٣٧۹؛ پاکیزه ، ١٣٧٦(، انگیزٔە پیشرفت )حیدری ، ١٣۸۹؛ فرخی ، ١٣۸۸( و بسیاری از بازده های دیگر تمرکز کرده اند.
زمسنان ۱۳۹۴ انجام ش--ده نشان دهنده تأثیر روش های آموزش مشارکتی و بحث بر بازده های شناختی از قبیل پیشرفت تحصیلی ، عملکرد، درک و فهم ، تفکر انتقادی ، خلاقیت )ایزان ، ١٣۹۲؛ کرامتی و همکاران ، ١٣۹١؛ علیزاده ، ١٣۸۹ اس--توار، ١٣۸۹؛ بهرنگی و آقایاری ، ١٣۸٣؛ س--حرخیز، ١٣۸٧؛ خسروی زاد، ١٣۸٥؛ صادقی کنعانی ، ١٣۸۹؛ قدرتی ، ١٣۸٠؛ حسینی ، ١٣۸۸؛ موس--وی ، ١٣۸٦(، بازده ه--ای عاطف--ی مانند نگرش ، خودپن--داره ، عزت نفس ، خودکارآمدی ، انگیزش )معظم--ی ، ١٣۸۹؛ خوش رو، ١٣۸۸؛ طالبی ، ١٣۸٤؛ میرزاخانی ، ١٣۸٤؛ صمدی ، ١٣۸٤؛ کاظمی و س--عیدی رضوانی ، ١٣۸٣؛ پاکیزه ، ١٣٧٦( و همچنین بازده های اجتماعی از قبیل مهارت های اجتماعی ، مهارت های شهروندی و مهارت های ارتباطی )غفاری و کاظم پور، ١٣۹١؛ جهانگیری ، ١٣۹٠؛ فهامی و عزتی ، ١٣۸۸؛ قاسمی ، ١٣۸٧؛ سلط انی ، ١٣۸٤؛ قلتاش ، ١٣۸٣؛ لیاقت دار و همکاران ، ١٣۸٣( می باشد.