چکیده:
هدف از اين پژوهش تعيين تاثير روش درمانجو مدار راجرز بر تاب آوري دانش آموزان دوره متوسطه دوم شهر تهران بود. جامعه آماري پژوهش كليه دانش آموزان پسر دوره متوسطه دوم مدارس دولتي شهر تهران در سال ۹۴-۱۳۹۳ و نمونه پژوهش شامل ۲۴۰ نفر از اين دانش آموزان بود كه از ميان مدارس به روش نمونه گيري دو مرحله اي انتخاب و همتاسازي شدند. سپس به صورت تصادفي ۴۰ نفر از دانش آموزاني كه تاب آوري آن ها پايين تر از ميانگين بود به طور تصادفي از دو مدرسه انتخاب و در دو گروه آزمايش و گواه گمارده شدند (براي هر گروه ۲۰ نفر). جهت جمع آوري داده ها از پرسش نامه تاب آوري كونور و ديويدسون (۲۰۰۳) كه داراي ۲۵ سوال ۵ گزينه اي و روش درمانجو مداري راجرز طي ۸ جلسه، ۹۰ دقيقه اي اجرا شد. اين پژوهش نيمه آزمايشي از نوع پيش آزمون-پس آزمون با گروه گواه و مرحله پيگيري بود. جهت تحليل داده ها از آمار توصيفي و آمار استنباطي (آزمون كوواريانس) استفاده شد. نتايج پژوهش نشان داد كه ميزان تاب آوري دانش آموزاني كه روش درمانجو مدار راجرز را دريافت كرده اند به طور معنادار بالاتر از ميزان تاب آوري دانش آموزاني است كه روش درمانجو مدار راجرز را دريافت نكرده اند. اين روش در افزايش ميزان تاب آوري دانش آموزان موثر و در طول زمان از پايداري مناسبي برخوردار است. روش درمانجومدار راجرز، همانند يك سپر بلا، افرادِ در معرض خطر را در برابر آثار سوء مواجهه با عوامل خطر محافظت مي كند و سبب افزايش تاب آوري آن ها مي شود.
خلاصه ماشینی:
دو بافت اجتماعی که رشــد و تحول نوجوانان را تحت تأثیر قرار می دهند مدارس و خانواده هایشان هســتند (راک و پاترســون ۱۷، ۱۹۹۹) روش درمانجومدار راجرز از جمله روش هایی است که تطابق مناســبی با جهت گیری های فیتزپاتریک و ریچــی دارد و می تواند بر بهبود تاب آوری دانش آموزان با جهت گیــری همدلی ، تجربــه ارزش ها و باورها، همراهی ، مشــارکت آزاد و خود کارآمدی تأثیرگذار باشد.
طارمیان (۱۳۸۷) در مطالعه خود به این نتایج دســت یافت که تاب آوری ناشــی از عواملی اســت که همانند یک ســپر بلا، افراد در معرض خطر را در برابر آثار سوء مواجهه با عوامل شمارة ٥٧ ̈e سال پانزدهم ̈e 107 بهار١٣٩٥ ̈e / خطــر محافظت میکنند.
سؤال پژوهش : با توجه به شواهد موجود، اینک این پژوهش کوششی است در پاسخ به این سؤال که : آیا روش درمانجومدار راجرز در افزایش تاب آوری دانش آموزان مؤثر اســت و در طول زمان از پایداری مناسبی برخوردار می باشد؟ فرضیه های پژوهش ۱.
بنابراین ، نتایج نشــان دهندة آن است که روش درمانجومداری راجرز در تاب آوری دانش آموزان مؤثر و در طول زمان از پایداری مناســب برخوردار اســت و آن را افزایش داده اســت و این افزایش از نظر آماری نیز معنادار می باشد.
با توجه به ویژگی هایی که دانش آموزان با تاب آوری بالا دارند یکی از راه های مناســب کمک به آنان آموزش روش درمانجومداری راجرز است .
مروری بر ادبیات پژوهش حاکی از آن اســت که ، به دلایل زیــر، آموزش روش درمانجومداری راجرز برای بهبود تاب آوری دانش آموزان مناسب است : ۱.