چکیده:
پژوهش حاضر با هدف «شناسايي نيازها و علائق آموزشي بي سوادان و سوادآموزان گروه سني ۴۹-۱۰ ساله» و براي پاسخ گويي به سوالاتي درباره محتواي مورد نياز و مورد علاقه آموزشي و مولفه هاي ايجاد انگيزه دروني و بيروني بي سوادان و سوادآموزان و ارائه راهكارهاي كلان و عملياتي براي تامين نيازها و علائق آموزشي جامعه هدف، انجام شده است. پژوهش از نوع توصيفي و به دليل ميداني بودن، پيمايشي است؛ و جامعه آماري آن را صاحب نظران، گروه هاي مرجع محلي، مديران و كارشناسان سازمان نهضت سوادآموزي و ادارات آموزش پرورش، آموزش دهندگان، سوادآموزان و بي سوادان تشكيل داده اند. نمونه گيري، به تعداد ۳۹۱ نفر، هدفمند و طبقه اي- تصادفي بوده است. ابزار گردآوري داده هاي پژوهش، پرسش نامه محقق ساخته، مصاحبه باز و نيمه ساختارمند و هم انديشي، بوده است. داده ها به وسيله «آزمون t تك نمونه اي» و روش هاي معمول كيفي، مورد تحليل قرار گرفتند. نتايج نشانگر آن است كه سوادآموزان و بي سوادان ۴۹-۱۰ ساله از انگيزه دروني خوبي براي يادگيري برخوردارند، لذا در برنامه ريزي و توليد محتواهاي آموزشي مورد علاقه بي سوادان و نوسوادان مي بايست به زمينه هاي «نگرشي، دانشي و مهارتي» آنان توجه كرد. آنچه بيشتر در فرايند يافته هاي پژوهش مورد توجه قرار گرفت، رفع موانع يا تقويت مولفه هاي انگيزاننده دروني و بيروني است كه از دو جنبه محتوايي و برنامه اي در نتايج اين پژوهش مدنظر قرارگرفته است.
خلاصه ماشینی:
چه راهکارها و فعالیت هایی برای تأمین نیازها و علائق آموزشــی بی سوادان و سوادآموزان گروه سنی ۴۹-۱۰ ساله مناسب است ؟ e شمارة ٥٧ 122 e سال پانزدهم e بهار١٣٩٥ / روش شناسی پژوهش روش : پژوهش حاضر به لحاظ روش ، از نوع توصیفی (جان بست ۹، به نقل از خاکی ، ۱۳۹۱) و به دلیل میدانی بودن (پهنانگر) آن ، پیمایشــی اســت و در طبقه بندی بر اساس هدف ، از نوع پژوهش های کاربردی می باشد.
ترتیب مقوله های نه گانه بر اساس آزمون همان طور که در جدول شــمارة ۲ مشــاهده می شــود همة میانگین ها بالاتر از حد زیاد ۲ (میانگین نظری ) قرار دارند و این بیانگر آن است که مقوله های نه گانه با ترتیب اولویتی اجتماعی ، معنوی (دین و اخلاق )، بهداشتی ، اقتصادی ، محیط زیست ، علمی ، فناوری ، فرهنگی و سیاسی ، از دیدگاه بی سوادان و نوسوادان ، به عنوان مقوله های اصلی در مبحث پرداختن به بررسی نیازها و علائق آموزشی سوادآموزان مورد توجه می باشــد.
وضعیت مؤلفه های سه گانه مؤثر در محتوا از نگاه مدیران ، کارشناسان و آموزش دهندگان زن و مرد e شمارة ٥٧ 132 e سال پانزدهم e بهار١٣٩٥ / ســؤال دوم پژوهش : مؤلفه های ایجاد انگیزة درونی و بیرونی بی سوادان و سوادآموزان گروه سنی ۴۹-۱۰ ساله برای استمرار سوادآموزی چیست ؟ داده های مرتبط با این ســؤال ، ابتدا به کمک روش لانه در لانه ، یا همسوســازی و همگرایی ، مورد طبقه بندی و تجزیه وتحلیل قرار گرفت و سپس یافته های حاصل در قالب دو مؤلفه برانگیزانندة درونی و برانگیزانندة بیرونی به شرح زیر دسته بندی شدند.