چکیده:
هدف از اين پژوهش، بررسي چگونگي آموزش امر به معروف و نهي از منكر در كتاب هاي درسي هديه هاي آسمان و مقايسه آموزش ها در دوره ابتدايي تحصيلي مي باشد. روش انجام پژوهش، روشي تركيبي از نوع طرح اكتشافي است و بر روي كتاب هايِ هديه هاي آسمان، پايه هاي دوم و ششم ابتدايي انجام شده است. بخش اول پژوهش به صورت تحليل كيفي متن و به روش استقرايي انجام گرفته كه نتيجه آن شناسايي و استخراج هشت مولفه مرتبط با آموزش امر به معروف و نهي از منكر در كتاب هاي مورد نظر است. در بخش دوم پژوهش كه با استفاده از معيارهاي كشف شده از بخش اول و به صورت كمي انجام شده، نيز نتايج جالبي به دست آمده است؛ از جمله اينكه مولفه هاي اول و دوم در كتاب هاي مورد نظر، از فراواني بالايي برخوردارند و حجم زيادي از پيام هاي متنيِ مرتبط با آموزه امر به معروف و نهي از منكر، به آن ها اختصاص دارد. با استفاده از نتايج كيفي و كمي حاصل از اين پژوهش، مقايسه چگونگي آموزش امر به معروف و نهي از منكر در اين دو كتاب به خوبي صورت پذيرفته است. در نتيجه گيري كلي اين گونه مي توان بيان داشت كه علي رغم اينكه در متن اين دو كتاب، در هيچ بخشي به طور آشكار و مستقيم سخني از امر به معروف و نهي از منكر و آموزش آن ها برده نشده است، ولي به طور غيرمستقيم و با روندي متناسب با رشد ابعاد سني و عقلي دانش آموزان، آموزه ديني امر به معروف و نهي از منكر به خوبي آموزش داده شده است.
خلاصه ماشینی:
در این پژوهش ، کتاب درسی هدیه های آســمان دورة ابتدایی به عنوان یکی از موضوعات درســی که آمــوزش آموزه های دینی به دانش آموزان را بر عهده دارد، بررسی شده و از میان آموزه های دینی مورد آموزش ، امر به معروف و نهی از منکر مورد توجه قرار گرفته است .
به این منظور محتوای متنی کتاب هدیه های آســمان از منظر چگونگی آموزش امر به معروف و نهی از منکر ابتدا مورد تحلیل کیفی به روش استقرایی قرار گرفته که هدف از آن شناسایی عناصر و مؤلفه های درگیر در آموزش این آموزه در دو پایة دوم و ششم ابتدایی بوده است .
درفکرناه ر آداب غذا خوردن : شستن دست ها قبل از خوردن غذا گفتن بسم الله الرحمن الرحیم قبل از شروع خوردن غذا لبامهاهان یبسکتوه چوک آرابرم داشبتن صدا غذا خوردن شکر گزاری خدا پس از خوردن غذا دوستی و مهربانی پرندگان با غذا دادن به آن ها معرفی معروف ترغیب به انجام عمل معروف شمارة ٥٧ ̈e سال پانزدهم ̈e 33 بهار١٣٩٥ ̈e (به تصویر مراجعه شود)/ در این مرحله از تحلیل کیفی متن هدیه های آسمان پایة دوم ابتدایی ، ۸ مؤلفه برای آموزش مفاهیم امر به معروف و نهی از منکر استخراج شده است (جدول ۳).
امر به معروف و نهی از منکر از جانب کتاب به دانش آموزان امــر نمودن به معــروف و نهی کردن از منکر شمارة ٥٧ ̈e سال پانزدهم ̈e 39 بهار١٣٩٥ ̈e / در این مرحله از تحلیل کیفی متن هدیه های آسمان پایة ششم ابتدایی ، ۸ مؤلفه برای آموزش مفاهیم امر به معروف و نهی از منکر استخراج شده است (جدول ۶).