چکیده:
معلمان مهم ترين عامل در بالا بردن كيفيت يادگيري دانش آموزان هستند؛ بنابراين رشد حرفه اي آنان و شناخت موانعي كه بر سر راه اين رشد قرار دارد از اهميت زيادي برخوردار است. پژوهش حاضر با هدف شناسايي موانع رشد حرفه اي معلمان انجام شده است. نوع پژوهش كاربردي و روش آن آميخته است. براي گردآوري داده ها از مصاحبه نيمه ساختاريافته و پرسش نامه محقق ساخته مستخرج از مصاحبه ها، استفاده گرديد. شركت كنندگان در مرحله مصاحبه با شيوه هدفمند- گلوله برفي (تعداد ۳۱ نفر) و از بين متخصصان حوزه تعليم وتربيت انتخاب شدند. در مرحله پرسش نامه نمونه آماري شامل ۱۵۹ نفر از معلمان ابتدايي شهر تهران بود كه در سال ۹۵-۹۴ در كلاس هاي آموزشي ضمن خدمت شركت كرده بودند. انتخاب به روش نمونه گيري طبقه اي انجام شد. در بخش كيفي از تكنيك تحليل محتوا و در بخش كمي از آزمون تحليل عاملي، مان ويتني، كروسكال واليس و فريدمن استفاده شد. نتايج نشان داد كه نشانگرهاي شناسايي شده، به ابعاد مشخص شده مرتبط هستند. موانع به ابعاد «فردي» «ساختاري»، «اقتصادي» و «فناورانه» تقسيم شدند و نشانگرهاي شناسايي شده اندازه گيري قابل قبولي از عوامل را نشان دادند. بُعد ساختاري موثرترين بُعد موانع رشد حرفه اي معلمان است و سپس پايين بودن كيفيت آموزش هاي ضمن خدمت، ضعف برنامه ها جهت افزايش روحيه همكاري، ضعف بنيه علمي، كمبود تجهيزات و امكانات آموزشي و نامناسب بودن نظام پرداخت ها داراي بالاترين رتبه است. با توجه به يافته ها، شناسايي موانع رشد حرفه اي معلمان و برنامه ريزي براي رفع آن ها بايد يكي از اولويت هاي برنامه هاي سازمان هاي آموزشي باشد.
خلاصه ماشینی:
نحوة شکل گیری کدهای منتخب یا مقوله های نهایی کد منتخب کد محور کد باز فردی نداشــتن انگیــزه ـ نوع نگاه معلم به فرایند یاددهــی و یادگیری ـ تمایل نداشــتن به کار گروهی ـ کم تجربه بودن ـ تســلط کم بر دانش محتوایی موردنیاز ـ تمایل کم به یادگیری حرفه ای ـ ضعف بنیة علمی معلمان در بهره گیری از مطالب علمی روز دنیا ساختاری گزینش و جذب نیروهایی با بنیة علمی و تخصصی ضعیف ـ ناکافی بودن محتــوای آموزش هــای کاربردی پیش از خدمــت و حین خدمت معلمان ـ کاربردی نبودن دوره های ضمن خدمت ـ ضعف در گزینش مدرســان ـ نظام ارزشیابی ضعف فعلی معلمان - فرصت های اندک برای ارتقا ـ وجود قوانین و مقررات خشک و غیرقابل انعطاف ـ مقاومت در برابر تغییرات ـ بوروکراســی های ناکارآمــد ـ ضعف روحیــة همکاری و مشــارکت بین معلمــان ـ ضعف در بهره گیری از راهکارهای افزایش انگیزه جهت رشــد حرفه ای ـ کمبود فرصت مطالعاتی ویژه معلمان ـ مشارکت ضعیف معلمان در تألیف کتب درســی ـ تصمیم گیــری از بالا به پایین ـ زمان نامناســب کلاس های آموزشــی ویژه معلمان ـ عدم همکاری بین آموزش وپرورش و دانشــگاه ها ـ فرهنــگ حاکم بر ســازمان ـ اختصاص مســئولیت های فوق برنامه به معلمان - عدم اختیار کامل رهبران آموزشــی نسبت به حذف معلمــان ضعیــف ـ ضعف برنامه های رشــد حرفه ای مدیــران واحدهای آموزشــی ـ نبود برنامه برای حضور معلمان در کلاس های معلمان دیگر ـ کمبود منابع علمی موردنیاز برای کمک به معلمان ـ شرایط کاری نامناسب ناشــی از کمبود امکانات و تجهیزات آموزشــی ـ تدریس خارج از حوزة تخصصی و حرفه ای خود ـ ابهام و سردرگمی در نقش ـ حجم بالای کار ـ ضعف عملکرد گروه های آموزشی ـ نگرش برنامه ریزان ـ نداشتن اهداف بلندمدت ـ کم بودن یادگیری معلمان در مسیر شغلی اقتصادی عدم کفایــت بودجه هــای تخصیص داده شــده ـ نامناســب بــودن نظام پرداخت ها ـ کمبود درآمد معلمان و مشارکت ضعیف بخش های غیردولتی و مردم در تأمین هزینه ها و اداره واحدهای آموزشی فناورانه فناوری های وارداتی و غیربومی ـ کمبود تجهیزات و امکانات آموزشــی ـ کمبــود نیروی متخصــص کافی در آموزش وپــرورش ـ مقاومت در برابر پذیرش فناوری های جدید ۲.