چکیده:
اين پژوهش با هدف تشريح و تبيين ويژگي هاي كاريزمايي و معلم كاريزماتيك انجام شده است. برخلاف تصور رايج كه كاريزما را معمولاً موضوعي خارق العاده و مادرزادي مي داند در اين پژوهش تبيين مي شود كه كاريزما ويژگي منحصر به افراد خاصي نيست، بلكه مربوط به رفتار و گفتار خاصي است كه قابل آموزش و يادگيري است. در بينش امروزي، كاريزما بيشتر با مولفه هايي مانند داشتن اعتمادبه نفس، توانايي درك ديگران و ارتباط با آن ها، نوع دوستي، برخورداري از توانايي بلاغت و فصاحت و به طوركلي توانايي تاثيرگذاري بر ديگران مشخص مي شود. براي تحليل مفهوم كاريزما از روش تحليل مفهومي و براي ارائه مفهومي از معلم كاريزماتيك از روش مفهوم پردازي استفاده شده است. به همين منظور بعد از تبيين كاريزما و مولفه هاي آن، ويژگي هاي معلمان اثربخش و كاريزماتيك تبيين شده است. اين ويژگي ها در بخش رفتاري شامل مواردي مانند داشتن شور و اشتياق براي تدريس، توانايي خوب گوش دادن، داشتن روحيه شوخ طبعي و ارتباط موثر با دانش آموزان مي باشد. در بخش گفتاري، فنون بلاغت و فن بيان، مانند استفاده مناسب از استعاره و تشبيه، استفاده از داستان براي تفهيم بهتر مطالب و ايجاد تصوير و بينش از طريق سخن و تصويرسازي ذهني اشاره شده است.
خلاصه ماشینی:
مطالعه و پژوهش در مورد نوع رفتــار و برخورد معلم و همچنین چگونگی کنترل کلاس همواره موردتوجه پژوهشگران بوده است ، از آن جمله میتوان به شریفیان ، نصر و عابدی (۱۳۸۶)، صمدی، رجایی پور، آقاحســینی و قلاوندی (۱۳۸۷)، مهدینژاد (۱۳۹۲)، مارزانو۶ و مارزانو (۲٠٠۳) و ریلین ۷ (۲٠٠۶) اشــاره نمود.
ویژگیهایی مانند ســرزندگی، شوخ طبعی، شنونده خوب بودن ، توانایی تأثیرگذاری، داشتن قدرت بیان خوب ، توانایی انتقال احساسات ، نوع دوستی و علاقه مندی به کار و محیط آن ، اعتمادبه نفس و توانایی جلب حمایت و توجه دیگران ، توانایی ایجاد نگرش و ترسیم افق های روشن و الگو بودن برای دیگران ، همه مؤلفه هایی هستند که در افراد کاریزماتیک یافت میشوند.
از دیدگاه آن ها، معلمان کاریزماتیک علاوه بر داشتن ویژگیهــای فوق ویژگیهای دیگری نیز دارند؛ از جمله اینکه از روش های تدریس متنوعی اســتفاده میکنند که خســته کننده نیست ، کلاس آن ها جذاب و گیراست لذا دانش آموزان علاقه مند به حضور در کلاس آن ها هستند.
ویژگی های رفتاری و گفتاری معلم کاریزماتیک با توجه به آنچه گذشــت باید گفت ویژگیهای کاریزماتیک به نوع ارتباط و تأثیر و نفوذ رفتار و گفتار معلم در دانش آموزان مربوط میشود.
Neo charismatic leadership: a new theory for effective leadership in higher education.
Communicating charisma in structional setting: indicators and effects of charismatic teaching.
Teaching as leadership, the highly effective teachers guide to closing the achievement gap.
Educational Technology & Society, 17(2), 284-295.
Charisma, competence and teacher education.
Journal of Leadership & Organizational Studies, 17(1), 44-60.