چکیده:
پژوهش هايي كه حاكي از توانايي دانش آموزان دوره ابتدايي در زمينه جبر است، همراه با تحقيقاتي كه مشكلات دانش آموزان دوره هاي بالاتر تحصيلي را در يادگيري جبر در برنامه درسي سنتي نشان مي دهند، پديدآورنده حوزه اي نوظهور به نام جبر ابتدايي شده اند. نحوه حضور جبر در دوره ابتدايي اصلي ترين چالش اين حوزه است. مقاله حاضر با استفاده از ادبيات موجود در زمينه جبر مدرسه اي و جبر ابتدايي، چهار بستر را براي جبرورزي در دوره ابتدايي، مناسب پيشنهاد مي كند. اين چهار بستر عبارت اند از: مسائل كلامي، الگويابي، مفهوم سازي نماد تساوي و تعميم قوانين حساب. اين مقاله همراه با تشريح اين زمينه ها، از آن ها به عنوان چارچوبي براي تحليل محتواي جبر كتاب هاي رياضي دوره ابتدايي بهره مي گيرد. تحليل محتواي كتاب ها حاكي از اين است كه علي رغم وجود موقعيت هاي بالقوه فراوان براي جبرورزي در اين كتاب ها، اين موقعيت ها غالباً به نفع جبرورزي استفاده نشده اند. اين مقاله همچنين پيشنهاد هايي را براي بازنگري محتواي كتاب بر اساس چارچوب پيشنهادي ارائه كرده است.
خلاصه ماشینی:
بسترهای مناسب برای جبرورزی در دورة ابتدایی همراه با تحلیل محتوای جبر در کتاب های ریاضی دورة ابتدایی ایران بر اساس چارچوب پیشنهادی لیلا خسروشاهی 1 امیرحسین اصغری ** چکیده : پژوهش هایی که حاکی از توانایی دانش آموزان دورة ابتدایی در زمینۀ جبر است ، همراه با تحقیقاتی که مشـکلات دانش آموزان دوره های بالاتر تحصیلی را در یادگیری جبر در برنامۀ درسـی سـنتی نشان میدهند، پدیدآورندة حوزه ای نوظهور به نام جبر ابتدایی شده اند.
با چنین نگاهی به جبر در دورة ابتدایی و با توجه به اهمیت جبر در برنامۀ درســی و تأکید برنامۀ درسی ملی ایران در سال ١٣٩١ بر جبر، به عنوان یکی از مفاهیم ریاضی قلمرو حوزة آموزش ریاضیات ، مطالعۀ حاضر درصدد پاسخ گویی به این دو پرسش اساسی است .
برای تحلیل محتوا (باردن ، ١٣٧٤) پژوهشگر محتوای همۀ کتاب های ریاضی اول تا چهارم دبستان ١٥ را، اعم از فعالیت ها، کاردرکلاس ها، تمرین ها و همچنین بخش های دیگری با عناوینی مانند حل مسئله ، فرهنگ خواندن و نوشــتن ، مرور فصل ، معما و ســرگرمی و کادرهای خلاق باش ، کامل کن ، الگویابی کن و، مانند آن ، بررسی نموده است .
با توجه به محدودیت مقاله ، در ذیل هریک از عناوین این چارچوب ، علاوه بر توصیف زمینۀ مورد نظر با اســتفاده از ادبیات پژوهشی و همچنین تحلیل محتوای کتاب های ریاضی در آن زمینه ، به پیشنهادهایی برای توسعۀ نگاه جبری در کتاب در زمینۀ موردنظر نیز پرداخته شده است .
Arithmetic and algebra in early mathematics education.