چکیده:
هدف پژوهش حاضر، نشان دادن كاربرد نظريه تعميم پذيري در برآورد پايايي داده هاي امتحانات نهايي است. بدين منظور، امتحانات نهايي ادبيات فارسي و زيست شناسي رشته علوم تجربي سال سوم متوسطه كه در خردادماه ۱۳۹۰ برگزار شده بود انتخاب گرديد. در حوزه امتحانات ناحيه (۱) شهرستان خرم آباد، از اوراق امتحاني درس ادبيات فارسي با ۶۱ سوال، ۵۴۰ ورقه و از درس زيست شناسي با ۷۸ سوال، ۴۲۰ ورقه با ملاحظات علمي و عملي به طور تصادفي انتخاب شد. تعداد مصححان دروس مذكور به ترتيب، ۹ و ۷ مصحح بود. در درس ادبيات فارسي، رويه سوالات با ۸/۴۳% و در درس زيست شناسي، اثر تعاملي سوالات با دانش آموزان با ۴/۶۴% بيشترين سهم را در واريانس نمره كل داشتند. نتايج نشان داد كه هم نمرات دانش آموزان و هم سوالات از پايايي بالايي برخوردار بوده اند. همچنين، براي هر كدام از طرح هاي اندازه گيري، مطالعه D صورت گرفت. اين پژوهش نشان داد كه با استفاده از اصل تقارن نظريه تعميم پذيري، پژوهشگران آموزشي مي توانند هر كدام از اجزاي يك سيستم آموزشي را به عنوان هدف اندازه گيري خود انتخاب كنند و پايايي آن را برآورد نمايند.
خلاصه ماشینی:
- آیا نمرات امتحانات نهایی دانش آموزان از پایایی لازم برخوردار است ؟ - دقت سؤالات در برآورد توانایی دانش آموزان تا چه حد است ؟ - با تغییر تعداد سطوح رویه ها، چه تغییری در اندازة ضرایب تعمیم پذیری به وجود میآید؟ روش پژوهش دروس : درس های زیست شناسی و ادبیات فارسی رشتۀ علوم تجربی سال سوم متوسطه ، که آزمون آن ها در خردادماه ٩٠ به طور هم زمان در سراسر کشور برگزار شده بود، به دلیل دارا بودن ضرایب بالا از میان دیگر دروس اختصاصی و عمومی این رشته انتخاب شدند.
منابع تغییر درس زیست شناسی برای طرح های اندازه گیری SGR/I، I/SGR منبع مجموع درجه میانگین مؤلفه ها خطای درصد تغییرات مجذورات آزادی مجذورات تصادفی مختلط تصحیح شده استاندارد 0/00016 0/6 0/00009 0/00009 -0/00013 0/73 6 4/37 R 0/00027 1/4 0/00023 0/00046 0/00046 1/35 7 9/48 G:R 0/00025 21/9 0/003500/003500/00350 0/28 406 115/07 S:G:R 0/00028 10/9 0/00175 0/00175 0/00175 0/75 77 57/67 I 0/00002 0/3 0/00004 0/00004 -0/00003 0/01 462 5/97 RI 0/00003 0/5 0/00008 0/00015 0/00015 0/01 539 8/03 GI:R 0/00008 64/4 0/01031 0/01031 0/01031 0/01 31262 322/27 SI:G:R - 100 - - - - 32759 522/87 Total همان طور که نتایج تحلیل واریانس در جدول ٦ نشــان میدهد، بزرگ ترین ســهم از واریانس نمره کل ٦٤/٤ درصد است در نتیجۀ تعامل سؤالات با دانش آموزان (SI:G:R) است .
- دقت سؤالات زیست شناسی در برآورد توانایی دانش آموزان تا چه حد است ؟ برای پاســخ گویی به این سؤال ، میتوان طرح اندازه گیری I/SGR را آزمون کرد که رویۀ سؤالات به عنوان رویۀ تفکیکی در نظر گرفته شده است .
The symmetry of generalizability theory: Applications to educational measurement.
Generalizability theory as a unifying framework of measurement reliability in adolescent research.