چکیده:
امروزه به دلیل مسافت زیاد بین شهرها، افزایش سوانح جادهای و هوایی و مخاطرهآمیز بودن جابهجایی مسافر از طریق هوایی و جادهای، اهمیت حملونقل ریلی بیش از پیش نمایان میگردد. پیچیدگی مدیریت سیستم حملونقل ریلی بهدلیل تعداد زیاد فاکتورها و اجزای تاثیرگذار بر آن است که بهصورت غیرخطی و پویا بر همدیگر تاثیر میگذارند. هدف اصلی این پژوهش، پیشبینی تقاضای سالانه سفر ریلی در یک بازه هفت ساله از سال 1386 تا 1392و تجزیهوتحلیل اثر افزایش قیمت بلیط بر میزان تقاضاست. بدینمنظور، یک رویکرد پویاییشناسی سیستمی برای مدلسازی مسئله استفاده میشود. سپس، مدل توسعهداده شده بهعنوان یک مطالعه موردی برای سازمان رجا و در بخش حملونقل ریلی مسافری پیادهسازی میشود. در ادامه با مقایسه دادههای واقعی و دادههای حاصل از شبیهسازی به ارزیابی اعتبار مدل میپردازیم. پس از اطمینان از اعتبار بالای مدل، از آن برای پیشبینی رفتار دقیق تقاضای آینده، قیمت بلیط و میزان استفاده از خطوط ریلی استفاده کرده و مدل را برای پنج سال آتی از سال 1393 تا 1397 شبیهسازی میکنیم و با توجه به نتایج حاصل و با تحلیل آنها، به ارائه سیاستهایی برای بهبود خدمات و افزایش تقاضای سفر ریلی، قابل استفاده در سازمان رجا میپردازیم.
خلاصه ماشینی:
"از اینرو به بیان توضیحاتی پیرامون فرایند مدلسازی، اهمیت بهکارگیری رویکرد پویاییشناسی سیستمی و مزایای آن در پیشبینی پرداخته و ضمن بیان صورت مسئله و ابهامات موجود، در ادامه با رسم نمودار علی- معلولی 1 و کمیسازی روابط و رسم نمودار حالت- جریان 2 در نرمافزار ونسیم 3 ، مدل را طی افق زمانی انتخاب شده شبیهسازی کرده و با بررسی اعتبار مدل از طریق مقایسه خطای حاصل از شبیهسازی و دادههای واقعی و تضمین معتبر بودن مدل، از آن برای پیشبینی تقاضای سفر ریلی پنج سال آینده یعنی تا سال 1397 استفاده کرده و Causal Loop Diagram Stock and Flow Diagram Vensim PLE با تحلیل نتایج حاصل از پیشبینی رفتار متغیرهای اصلی مسئله به ارائه راهکارها و طراحی سیاستهای بهبوددهنده میپردازیم.
5. پیشبینی رفتار و طراحی سیاست پس از حصول اطمینان از اعتبار مدل در قسمت قبل، مدل را برای پنج سال دیگر یعنی تا سال 1397 شبیهسازی کرده تا اثر طراحی دو سیاست کاهش حساسیت مردم نسبت به افزایش قیمت بلیط نسبت به تورم آن سال و نیز افزایش میزان استفاده از خطوط ریلی را بر افزایش تقاضای سالانه سفر ریلی بررسی کنیم.
6. نتیجهگیری در این پژوهش، با بهرهگیری از ابزار پویاییشناسی سیستمی و با تمرکز بر تفکر درونزا و توجه ویژه به ساختارهای بازخوردی متغیرهای مسئله، مدل پویاییشناسی سیستمی مسئله موردنظر یعنی پیشبینی میزان تقاضای سالانه سفر ریلی را ساخته و با رسم نمودارهای علی – معلولی و حالت – جریان در نرمافزار ونسیم و کمیسازی روابط بین متغیرها به شبیهسازی مدل طی هفت سال (از سال 1386 تا 1392) پرداختیم."