چکیده:
مديران فرهنگي بسيج دانشجويي از آن جهت كه با جريان هاي اجتماعي فعال در دانشگاه ها مواجه هستند، لازم است در حوزه رهبري و هدايت جريان ها، قابليت و توانمندي قابل توجهي داشته باشند. اين امر جز با ارتقاي سطح دانش فرهنگ در ساختار رهبري مديران فرهنگي بسيج دانشجويي حاصل نمي گردد. در اين راستا با استفاده از مدل كوئين و همكاران، وظايف، نقش ها و مهارت هاي مديريتي مديران فرهنگي بسيج دانشجويي با رويكرد روابط انساني، مورد مطالعه قرار گرفت. براساس يافته هاي پژوهش؛ مهم ترين اجزاي دانش فرهنگ رهبري مورد نياز مديران فرهنگي بسيج دانشجويي به ترتيب اولويت، برنامه ريزي فرهنگي، شناخت فرصت ها و تهديدهاي فرهنگي، تغييرات و تحول فرهنگي، نيازسنجي فرهنگي، شناخت سطوح و لايه هاي فرهنگ، آشنايي با حوزه ها و عناصر فرهنگ، جريان شناسي فرهنگي، ويژگي هاي رهبري، نقش رهبري در ساختن فرهنگ، مفاهيم و تعاريف فرهنگ و ويژگي هاي رهبري تحول آفريني، تعيين گرديد.
خلاصه ماشینی:
"براساس یافته های پژوهش ؛مهم ترین اجزای دانش فرهنگ رهبری موردنیازمدیران فرهنگی بسیج دانشجویی به ترتیب اولویت ،برنامه ریزی فرهنگی،شناخت فرصت ها وتهدیدهای فرهنگـی، تغییرات وتحول فرهنگی،نیازسنجی فرهنگی،شناخت سـطوح ولایـه هـای فرهنـگ ،آشـنایی بـا حوزه ها وعناصرفرهنگ ،جریان شناسی فرهنگی،ویژگیهای رهبـری،نقـش رهبـری درسـاختن فرهنگ ،مفاهیم وتعاریف فرهنگ وویژگیهای رهبری تحول آفرینی،تعیین گردید.
جدول شماره ی ١-نسبت تعیین نمونه آماری ازجامعه آماری (رجوع شود به تصویر صفحه)یافته های پژوهش بررسی وآزمون دانش موردنیازمدیران فرهنگی بسیج دانشجویی دانشگاه هادرموضوع فرهنگ و رهبری درادامه به صورت جدول آورده شده است .
جدول شماره ی ٢-بررسی ومقایسه وتعیین «اولویت » دانش موردنیازمدیران فرهنگی بسیج دانشجویی درموضوع فرهنگ ورهبری ردیف دانش فرهنگ ورهبری میانگین رتبه اولویت ١ آشنایی باگام های اساسی برنامه ریزی فرهنگی ٧/٢١ اول 2 شناخت فرصت ها وتهدیدات درحوزه فرهنگ ٧/١١ دوم ٣ دانش مربوط به تغییرات وتحول فرهنگی ٦/٧١ سوم 4 ارزیابی ونیازسنجی فعالیت های فرهنگی ٦/٣٠ چهارم 5 شناخت سطوح ولایه های فرهنگ ٥/٩٩ پنجم ٦ آشنایی باحوزه ها وعناصرفرهنگ ٥/٨٩ ششم ٧ آشنایی باجریان های فرهنگی (جریان شناسی فرهنگی ) ٥/٨٩ هفتم ٨ آشنایی بانقش رهبری (ویژگی های رهبری ) ٥/٨٧ هشتم 9 آشنایی بانقش رهبران درساختن فرهنگ ٥/٦٧ نهم ١٠ آشنایی بامفهوم وتعاریف فرهنگی (فرهنگ شناسی ) ٥/٢٣ دهم ١١ آشنایی باویژگی های رهبری تحول آفرین ٤/١٢ یازدهم نتایج حاصل ازبررسی ومقایسه داده های جدول فوق نشان می دهدافرادنمونه آماری آشنایی باکارکردها ونقش فرهنگ رانسبت به دانش رهبری مهم تردانسته وبدون شک ایـن بـدان معنـی است که اگرمدیران فرهنگی ازفرهنگ وتغییرات فرهنگی وجریانات فرهنگی ویابرنامـه ریـزی فرهنگی شناختی نداشته باشند،آشنایی باویژگـی هـا ونقـش رهبـری آن هـارادرانجـام وظـایف فرهنگی به طورجدی کمک نخواهدکرد."