چکیده:
گرایش بیش از پیش گردشگران مدرن به کنجکاوی و درک مفاهیم جدید باعث شده تا موضوع معنویت در گردشگری توسط محققان و کنفرانس های بین المللی مورد توجه و بازبینی قرار گیرد تا فضایی برای تغییر نگاه صرفا مادی به این مقوله حاصل شود. این پژوهش کیفی گراندد تئوری با هدف ارائه ی مفهومی بین رشته ای معنویت در گردشگری با استفاده از مصاحبه، مطالعه ی متون و استفاده از نظرات خبرگان صورت گرفته است. بنابراین رسیدن به تعالی، رسیدن به معنا و رسیدن به درک متقابل به عنوان ابعاد اصلی این مفهوم شناسایی گردید که از جنبه های اجتماعی، فردی، طبیعی، فراطبیعی قابل بررسی است. معنویت در گردشگری می تواند در تمامی انواع گردشگری بروز یابد و صرفا معطوف به گردشگری دینی و مذهبی نیست. در مطالعات فارسی زبان موضوع معنویت بیشتر به مذهب و دین، و در دیگر مطالعات به مباحث سلامتی، آرامش جسم، روش های ایجاد تمرکز و ادیان حاضر در مقاصد گردشگری تقلیل یافته است. از آنجا که معنویت می تواند در کلیه ی سطوح زندگی انسان تاثیرات فیزیکی و روانی بلند مدتی داشته باشد، به نظر می رسد تعریف آن به عنوان یک هدف از گردشگری، اقدامی پذیرفته شده خواهد بود.
Today’s Human is trapped in materialistic and physical changes، this fact has made him sick of repetition and routine flow of life، this is while the two dimensions of spirituality and physical aspect are inseparable from human being، but seems like spirituality is being more and more ignored thus human is seeking for the meanings and values to free himself of perplexity. Tourism as a phenomenon is being known as a means of searching for meaning of being. Modern Tourists differ from the traditional travellers، their curiosity conveys them to seek، realize and reach to the level of awareness. Thus far، it is undeniable that the huge number of studies had been focused on economic and monetary impacts of tourism and less attended to the spiritual concepts of it. This qualitative research investigates on re-defining and clarifying of the spirituality concept through tourism and complements the achievements by analyzing the English and Persian literature aligning with interviews of experts in this field. The results of the research illustrate the tourism influence on the expansion of spiritual aspects in tourists’ lives and the conceptual framework classifies the findings through main factors and sub factors of spirituality in tourism.
خلاصه ماشینی:
تبیین مفهوم معنویت در گردشگری با استفاده از تحلیل محتوا مهدیه صباغ پور آذریان - سعید شفیعا (تاریخ وصول: ۹۴/۱۰/۸ تاریخ پذریش (۹۵/۴/۲۹ چکیده گرایش بیش از پیش گردشگران مدرن به کنجکاوی و درک مفاهیم جدید باعث شده است محققان و کنفرانسهای بین المللی به موضوع معنویت در گردشگری توجه کنند تا فضایی برای تغییر نگاه صرفاً مادی به این مقوله حاصل شود.
پژوهش کیفی گراندد تئوری با هدف ارائه مفهومی بین رشته ای معنویت در گردشگری با استفاده از مصاحبه مطالعه متون و استفاده از نظر خبرگان صورت گرفته است بنابراین رسیدن به تعالی رسیدن به معنا و رسیدن به درک متقابل به مثابۀ ابعاد اصلی این مفهوم شناسایی شد که از جنبه های اجتماعی، فردی طبیعی فراطبیعی شایان بررسی است معنویت در گردشگری می تواند در همه انواع گردشگری جلوه کند و صرفاً معطوف به گردشگری دینی و مذهبی نیست.
Spirituality Questionnaire (SQ): Dunning and Persian (2009) ۲ خود آگاهی اهمیت اعتقادات ،معنوی فعالیتهای معنوی و نیازهای معنوی جدول (۱) تعاریف موجود از تحقیقات مطالعه شده هنوز تعریف دقیقی از معنویت وجود ندارد با این حال در تئوریهایی که به توضیح و بررسی معنویت پرداخته اند ۹ کلمه به چشم می:خورد: فردی زندگی، اصول روح بخش ،شدن ،خداوند کیفیت ارتباط و متعالی معنویت جوهره زندگی است زیرا هم بر افکار و هم بر اعمال فرد تأثیر میگم گذارد.