چکیده:
ابن تیمیه و وهابیان علم پیامبر اکرم به منافقان را انکـار کـرده انـد. آنـان ادعا میکنند پیامبر اکرم منافقان مدینه و اطراف آن را نمیشـناخت ، در حالی که ادعای یاد شده بر خلاف آیـات و روایـات و شـواهد تـاریخی فراوانـی است که بر علم دقیق و تفصیلی پیامبر اکرم نسـبت بـه منافقـان دلالـت دارد. از آیه ٣٠ سوره شریفه محمد ، آیه ٨٤ سوره شریفه توبه ، آیـه ٨٨ و ١٤٠ ســوره شــریفه نســاء و آیــات بســیار دیگــر اســتفاده مــیشــود کــه آن حضرت منافقان را کاملا میشناخته است . احادیثی که پیرامون بعضی از وقایع تاریخی عصر پیامبر از آن حضـرت نقـل شـده اسـت ، ماننـد حدیث در باره فئه باغیه ، واقعه عقبه ، مسجد ضرار، معیار ایمـان و نفـاق بـودن حب و بغض نسبت به امیر مومنان علی و احادیث دیگر گویای این حقیقت است که نه تنها آن حضرت بلکه بسیاری از صحابه نیز منافقان را بـه نـام و نشان میشناخته اند. افزون بر این ، آیاتی که بر شهید و شاهد بودن پیـامبران و اولیای الهی به ویژه پیـامبر اکـرم بـر امـت دلالـت دارنـد مسـتلزم شناخت دقیق آن حضرت نسبت به اوصـاف ، افعـال و اشـخاص منافقـان است .
خلاصه ماشینی:
"احادیثی که پیرامون بعضی از وقایع تاریخی عصر پیامبر از آن حضـرت نقـل شـده اسـت ، ماننـد حدیث در باره فئه باغیه ، واقعه عقبه ، مسجد ضرار، معیار ایمـان و نفـاق بـودن حب و بغض نسبت به امیر مؤمنان علی و احادیث دیگر گویای این حقیقت است که نه تنها آن حضرت بلکه بسیاری از صحابه نیز منافقان را بـه نـام و نشان میشناخته اند.
گزارش جریان یاد شده و استناد آن به تفسیر طبری، صحیح بخـاری و صـحیح مسـلم ، از بـاب الـزام مخالفین است و نظری به صحت و سقم آن نیست ؛ زیرا منابع یاد شده از جمله منابعی است که افـزون بـر اهل سنت ، ابن تیمیه و وهابیان نیز آن را قبول دارند؛ و الا علامه طباطبایی ، به صـراحت ، روایـات نمـاز خواندن پیامبر بر عبدالله بن ابی را مردود و متناقض میداند و در این باره مینویسد: «دربـاره اسـتغفار رسول خدا برای عبدالله بن ابی و نماز خواندنش بر جنازه او، روایاتی بدون سند از طرق شـیعه وارد شده است که عیاشی و قمی آنها را در تفسیر خود آورده اند و این روایات ، علاوه بر تناقضـی کـه دارنـد و با خودشان تعارض و تدافع دارند، آیات قرآنی نیز به طور روشـن آنهـا را رد مـیکنـد» ر.
(طباطبـایی: ١٤١٧، ١: ٢٢٠ و ٢٢١) نکته پنجم : از برخی آیات یاد شده استفاده میشود کـه پیـامبر اکـرم نـه تنهـا شاهد بر امت ، بلکه شاهد بر همه شهدا نیز است ؛ چنان که خداوند میفرماید: و کـذلک جعلناکم أمۀ وسطا لتکونوا شهداء علی الناس و یکون الرسول علـیکم شـهیدا (بقـره : ١٤٣)١ طبق این آیه ، پیامبران و سایر شهدا، تنها شاهدان بر امت خود بوده اند."