چکیده:
انسان شناسی فرهنگی یکی از گرایش های چهارگانه انسان شناسی کلـی اسـت کـه به انسان شناسی جسمانی، زبان شناسی، باستان شناسی و انسان شناسی فرهنگـی تقسـیم میشود. هدف از مقاله حاضر، بررسی شیوه های تعامل رسـانه ملـی و انسـان شناسـی فرهنگی، با تکیه بر نظریـات «الـوین تـافلر١» در مـوج سـوم «هربـرت مارشـال مـک لوهان ٢» در وسایل ارتباطی و دهکده جهانی است . لازمه پاسخ به پرسش طرح شده ، شـناخت جایگـاه و چگـونگی تعامـل رادیـو و تلویزیون ، به عنوان مهم ترین رسانه ارتباط جمعی با بهره گیری از منظر انسـان شناسـی فرهنگی است . روش تحقیق ، کتابخانه ای و چارچوب نظری، تلفیقی از کـارکردگرایی ساختاری، تفسیرگرایی نمادی و موج سوم و دهکده جهانی مک لوهان بوده است .
خلاصه ماشینی:
"» (هورسفیلد، ١٣٨٥: ٢٢٥) رسانه های امروزی جهان سـعی دارنـد بـا توجـه بـه مؤلفـه هـای مختلـف فرهنگی، مانند زبان ، دین ، مسکن ، خوراک، پوشـاک، موسـیقی، هنـر، ادبیـات ، معماری، دکوراسیون ، سلامت ، آشپزی، فیلم ، تئاتر، ورزش ، مـد، انـواع بـازی و سرگرمی و ده ها موضوع فرهنگی دیگر، نظر علاقـه منـدان جامعـه را بـه خـود جلب کنند.
(همان ، ٣٨) برای تبیین دو جنبه از رویکرد انسان شناسی فرهنگی؛ یعنی مـردم نگـاری و قوم شناسی، بـه بررسـی و تحلیـل یکـی از نمادهـای انسـان شناسـی فرهنگـی بین المللی؛ یعنی بازیهای المپیک که در راسـتای تـرجیح نظریـه هـای تحقیـق یعنی «دهکده جهـانی مـک لوهـان » و مـوج سـوم تـافلر اسـت ، مـیپـردازیم .
کلیدواژه ها: دوره های تاریخی، دهکده جهانی، صداوسیما، مردم نگاری، موج سوم دکتری جامعه شناسی ادبیات ، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز رایانامه : mhomayonsepehr@yahoo.
(محسنی، ١٣٨٦: ٢٢) رسانه ها و انتقال فرهنگی چارچوب نظری هربرت مارشال مک لوهان ، مقارن بـا دوره طـرح نظریـه هـای ارتودوکسـی نوگرایی در دهه های ١٩٥٠ و ١٩٦٠ با بهـره گیـری از ذوق ادیبانـه ، بـه تحلیـل مهم ترین تحولات عصر خـود پرداخـت .
مـک لوهـان نیـز بـا بهـره گیـری از ایـن نظریات به طرح نظریه تحول تاریخی خود با محدودیت ارتباطات پرداخـت و تمدن بشری را به عصر تمدن شفاهی، تمدن مبتنی بر چاپ و تمدن مبتنـی بـر رسانه های الکترونیک تقسیم کرد و هر یک را بر مبنـای ذوق ادبـی خـود یـک کهکشان لقب داد."