چکیده:
مقاله ی حاضر، شکل گیری عادات مصرفی، اثر دیرپایی کالاهای بادوام و پدیده چشم همچشمی در مصرف خانوارهای ایرانی را مورد بررسی قرار میدهد. برای انجام مطالعه ی تجربی، ابتدا دو پرتفوی موزون حاوی عمده ترین دارایی هایی که خانوارها در سبد دارایی های خود نگهداری میکنند، ساخته شده است . سپس ، با استفاده از روش گشتاورهای تعمیم یافته مدل هایی برای برآورد چگونگی تاثیر شکل گیری عادات ، دیرپایی کالاها و اثر چشم همچشمی در مصرف برای دوره زمانی ١٣٩٠-١٣٥٧ مورد آزمون قرار گرفته اند. نتایج نشان میدهد که برای کالاهای نیمه بادوام ، اثر شکل گیری عادات مصرفی بر اثر دیرپایی کالاها غلبه میکند؛ اما، در مورد کالاهای بادوام این رابطه برعکس میباشد. در حالت ترکیبی (کالاهای بادوام و نیمه بادوام ) نیز، اثر شکل گیری عادات مصرفی بر اثر دیرپایی کالاها غالب است . همچنین ، نتایج گویای آن است که ضریب اثر چشم همچشمی به طور متوسط برابر ٠/٦٥ میباشد که این عدد بیانگر وجود اهمیت بالای مصرف نسبی در الگوی مصرفی خانوارها ایرانی میباشد.
خلاصه ماشینی:
واژگان کلیدی: مصرف ، شکل گیری عادات ، دیرپایی کالاها، اثر چشم هم چشمی (اهمیت مصرف نسبی)، گشتاورهای تعمیم یافته Keywords: Consumption, Habit Formation, Durability, Envious, GMM Method.
٢- مبانی نظری و مدل تحقیق این مقاله درصدد آن است که با توسـعه ی مطلوبیـت تـوانی ون - نیـومن – مورگسـترن اسـتاندارد، بتواند با بهره گیری از ترجیحات جداییناپـذیر، اثـرات شـکل گیـری عـادات و دیرپـایی کالاهـای مصرفی (اثرات درونی) را بر مطلوبیت مصرف کنندگان تحلیل نموده و در کنار آن بـا بکـارگیری یک جزء مناسب ، تاثیر سطح مصرف مرجع را بـر مصـرف مصـرف کننـدگان ، کـه اصـطلاحا اثـر بیرونی مینامیم مورد بررسی قرار دهد و شدت حساس بودن (چشم همچشمی) نسبت بـه مصـرف دیگران را در داده های مصرفی کشور ارزیابی نماید.
/ / / جدول (٣): نتایج مربوط به محاسبه «شکل گیری عادات و دیرپایی کالاها یا b١» با استفاده از فرمول (٢٦) و با لحاظ پرتفوهای مختلف برای کالاهای نیمه بادوام با استفاده از روش GMM متغیر مربوط به پرتفو b1 J* portfo1 0/89(0/0) 0/95(0/03) -0/20(0/0) 1/1 Portfo2 0/90(0/0) 0/93(0/02) -0/18(0/002) 0/84 توضیحات مربوط به معادله تخمینی حاوی پرتفوی شماره ١ شامل «سپرده های مدت دار، سهام ، طلا و مسکن »: مقادیر اولیه برای ضرایب ، و b١ به ترتیب ١، ١، ٠/١ در نظر گرفته شده است و متغیرهای ابزاری برای این معادله عبارتند از: عرض از مبدأ و (٢-,١-) portfo١ ,(١-)mn ,(١-)kn و کرنل معادله از نوع کوادرتیک بوده و پهنای باند نیز از نوع نیووست (متغیر)١ انتخاب شده است .