چکیده:
چالش هاي محیطی سازمانها را مجبور به استفاده از مدیریت دانش و سرمایه فکري
کرده است. به نظر می رسد که دانش براي سازمانها بسیار حیاتی می باشد . اقتصاد
کنونی مزیت رقابتی شرکتها بر پایه دارایی نامشهود و سرمایه فکري است که با
برقراري ارتباطات مناسب با مشتریان و کسب تجربه لازم در این مسیر و با اتکا به
دانش و تکنیکهاي سازمانی و مهارتهاي تخصصی این امر را محقق ساخته اند زمانی
که شرکتها از اقتصاد صنعتی به سمت اقتصاد دانشی حرکت می کنند با چالشهاي
بزرگی مانند پویایی و عدم اطمینان و پیچیدگی رو به رو هستند لذا دراین شرایط نیاز
به آگاهی بیشتر در مورد سرمایه فکري و کنترل آنی آن فزونی می یابدو لذا این
موضوع باعث شده است که شرکتها دارایی نا مشهود خود را شناسایی و مدیریت
کنند. در این تحقیق ما تاثیر فرآیندهاي مدیریت دانش را بر سرمایه فکري را در یک
مرکز دانش بنیان سنجیدیم و پی بردیم که فرآیندهاي مدیریت دانش تاثیر معناداري بر
سرمایه فکري دارند لذا جهت بارور کردن سرمایه فکري می توان از فرآیندهاي دانش
و تغییر در ابعاد آن استفاده نمود.
خلاصه ماشینی:
"12 Jha Et Al (2008) 13 Bouthilier And Shearer(2002) 14 Huber(1991) 15 Stollberg Et Al (2004) 16 Bartezzaghi Et Al (1997) 17 Generating 18 Accessing 19 Facilitating 20 Representing 21 Embedding 22 Usage 23 Transferring 24 Leel And Lee(2005) 25 Despres And Chauvel(1999) 26 Deng And Yu(2006) 27 Lai And Chu(2000) 28 Lio Et Al (2010) 29 Gold Et Al ( 2001) 30 .
Bontis, N) ابعاد شاخص ها سرمایه انسانی -شایستگی کارکنان در سطح ایده آل - برقراری و حفظ روابط بین گروههای کاری -استقرار برنامه ریزی جانشینی - تعمق کارکنان درباره اقداماتشان -استخدام بهترین متقاضیان شغل بر اساس برنامه جذب -پیشرفت برنامه ریزان طبق نگاره زمان بندی -انجام درست کار توسط کارکنان -همکاری کارکنان به صورت تیمی و کسب بازدهی- طرح ایده های جدید به طور مستمر- یادگیری کارکنان از همدیگر- ارتقاء مهارتهای کارکنان به طور مستمر- وجود رضایت کارکنان از شرکت -تشویق آزادی بیان ایدهها در جلسات گروهی -دسترسی به کارکنان هوشمند و خلاق-کسب حداکثر از کارکنان -دسترسی به بهترین کارکنان در صنعت -تلاش جمعی کارکنان برای متمایز شدن از رقبا سرمایه ساختاری - کمترین هزینه در انجام کارها در صنعت -اجرای اکثر ایده ای جدید و عالی -کاهش مستمر هزینه به ازای هر دلار در آمد -حمایت از طرح ایدهها و محصولات جدید -افزایش درآمد سرانه به طور مستمر -ساختار سازمانی تسهیل کننده همکاری و هماهنگی -طرح بیشترین ایدهها و محصولات جدید در صنعت - بهترین در صنعت از نظر درآمد سرانه -دسترسی آسان به اطلاعات از طریق -استفاده کارآ از منابع در دسترس-سیستم - فرهنگ و جو سازمانی حمایت و تسهیل کننده های اطلاع رسان - عدم وجود فاجعه دیوانسالاری -رویه ها و سیستم های سازمانی تسهیل کننده نوآوری -تسهیم ایده های عالی بین کارکنان -عدم مانع تراشی افراد برای پیشرفت یکدیگر -رشد سهم بازار به طور مستمر سرمایه رابطه ای - وجود رضایت کلی مشتریان از شرکت - سرمایه گذاری روی خواسته های مشتری- کاهش زمان حل مسئله مشتریان تا حد زیاد - اطمینان از تداوم رابطه با مشتری- بالاترین سهم بازار در صنعت - شناخت کارکنان از بازارهای هدف و نوع مشتریان- دسترسی به مشتریان وفادار در مقایسه با شرکت های رقیب - ارائه بهترین خدمات ارزشمند به مشتریان در صنعت - استقبال روز افزون مشتریان از ما- توجه به خواسته ها و نگرش مشتری- مقررات منصفانه و دو طرفه با تأمین کننده- انجام به موقع تعهدات در قبال تأمین کننده- نشر بازخورد مشتری در سراسر شرکت - دسترسی آسان سرمایه گذار به اطلاعات مالی مورد نیاز- تحسین روابط بلندمدت با مشتریان- پاسخ صادقانه به سؤالات سرمایه گذار از سوی منابع آگاه توسط دیگران - تماس دائمی با مشتری برای آگاهی از نیازهایش ٢."