چکیده:
هدف اصلی این مقاله مطالعه و بررسی نقش "مدیریت محیط " به عنوان یکی از عوامـل موثر بر سازگاری سازمانی دانشگاه های دولتی شهر تهران با محـیط بیرونـی تـاثیر دارند، می باشد. جامعه آماری این پژوهش دانشگاههای دولتی شهر تهران بوده و داده های مورد نیاز بر اساس یک رویکرد آمیختـه (روش تحقیـق کمـی و کیفـی) اسـتخراج، آزمون و تحلیل شده اند. در بخش کیفی بعد از تحلیل محتوای اسناد علمـی و تحقیقـات مرتبط ، با اساتید آموزش عالی مصاحبه عمیق نیمه ساختار یافته انجام شـده و سـپس در بخش کمی با استفاده از روش دلفی اجماع کلی بین نظرات اندیشمندان حاصل شـده است . داده های گردآوری شده از طریق پرسشنامه ها به روش تحلیل عاملی با استفاده از نـرم افزارهـای Smart PLS ,SPSS تجزیـه و تحلیـل شـده اسـت . تحلیـل عـاملی اکتشافی پرسشنامه نشان مـی دهـد کـه ٩ عامـل سـازمانی در مجمـوع ٧٠/٥٥ درصـد واریانس سازگاری سازمانی دانشگاه را تبیین می کنند. از بـین متغیرهـا ومولفـه هـای مورد نظر "مـدیریت محـیط " مهمتـرین عامـل بـوده وبـه تنهـایی١٠ درصـد واریـانس سازگاری دانشگاه با محیط بیرونی را تبیین می کند. سازه "مدیریت محیط " توسط پنج نشانگر آزمون شده است . نتایج نشان می دهد که این متغیرهـا در مجمـوع مـی تواننـد حمید فرهادی راد(نویسنده مسئول) ٧٧/٧١ درصد واریانس سازه "مدیریت محیط " را تبیین کنند.
خلاصه ماشینی:
"جدول شماره(١) عوامل و متغیرهای موثر بر سازگاری دانشگاه ردیف متغیرها عامل مقادیر واریانس 1 عکس العمل مناسب در برابر تغییرات محیط - استفاده از فناوری - تفکر کوانتومی - تعامل سازنده با محیط بیرونی - توان هدایت و رهبری مدیریت محیط 10/17 2 تفکر سیستمی- یادگیری سازمانی- دانستن کوانتومی- یادگیری فردی یادگیری 8/32 3 انتقاد- صداقت - خلاقیت -کارآفرینی -اعتماد فرهنگ سازمانی 8/2 4 تسهیل روابط بین افراد- تسریع تصمیم گیری-تسریع فرایند های انجام کار-تسهیل روابط بین بخشها ارتباطات سازمانی 8/05 5 کار تیمی(کارگروهی)- جریان داشتن اطلاعات- مشارکت در تدوین راهبردها- اعتماد کوانتومی -زیست کوانتومی(توانایی برقراری ارتباط مستمر و پویا) مشارکت جمعی 7/93 6 شفافیت - مسئولیت پذیری- پاسخگویی -عمل کوانتومی(عمل به شیوه ای مسئولانه ) مسئولیت پذیری 7/66 7 جهت گیریهای مشخص - ارزشهای مشترک - ماموریت مشخص - تعهد نسبت به ماموریتها و راهبردها استراتژی محوری 7/44 8 توان سازماندهی مجدد ساختار- حساسیت نسبت به اتفاقات محیط بیرونی - توان سازماندهی مجدد فرایندها- انعطاف پذیری خود سازماندهی 7/16 9 دیدن کوانتومی(توانایی دیدن هدفمند) احساس کوانتومی هدفمندی 5/61 در مرحله چهارم بر اساس ٩عامل فوق و ٣٧ متغیر تشکیل دهند آنها پرسشنامه ای ٤٠ گویه ای تدوین شد و نتایج با استفاده از نرم افزار Smart PLS بر اساس یک رویکرد تکوینی مدل یابی تحلیل گردید.
به طورکلی نتایج این تحقیق بیانگر این نکته است که مدیران دانشگاهها برای تلاش و فعالیت در دنیای پیچیده عصر حاضر باید توان هدایت و رهبری بالایی داشته باشند، از فناوری روز استفاده بهینه ببرند، دارای تفکر کوانتومی باشند و بتوانند دربرابر تغییرات محیط بیرونی عکس العمل مناسب از خود نشان بدهند."