چکیده:
هدف اين مطالعه، بررسي تاثير جو اخلاقي سازمان بر عملكرد سازماني و تمايل به ترك خدمت فروشندگان است. جهت انجام اين مطالعه، مجموعه اي از روشهاي تحقيق بكارگرفته شده است. ابتدا جهت شناسايي عوامل نهادهاي و ستاندهاي تاثيرگذار بر عملكرد، از روش مصاحبه استفاده شد. سپس دادههاي مورد نياز جهت سنجش عملكرد با روش اسناد و مدارك جمعآوري گرديده و نهايتا به منظور مطالعه جو اخلاقي
سازمان و تمايل به ترك خدمت روش پيمايشي بكارگرفته شده است. همچنين تاثير هريك از ابعاد جو اخلاقي سازمان(مسئوليت اخلاقي/اعتماد كاركنان، رفتار اخلاقي همكاران، هنجارهاي اخلاقي و اقدامات اخلاقي فروش) بر تمايل به ترك خدمت و عملكرد سازماني نيز بررسي شده است. به منظور تحليل دادهها از نرمافزارهاي و روش همبستگي پيرسون و Lisrel و 8.1 SPSS.18(PASW) ، Deap2.1 مدلسازي معادلات ساختاري(تحليل مسير) استفاده گرديده است. نتايج گوياي تاثير پذيري عملكرد نمايندگي هاي فروش و تمايل به ترك خدمت فروشندگان از جو اخلاقي سازمان و ابعاد آن مي باشد. از ميان ابعاد جو اخلاقي سازمان، اقدامات اخلاقي فروش بيشترين تاثير مثبت را بر عملكرد نمايندگي ها( 0,48 ) و بيشترين تاثير منفي را بر تمايل به ترك خدمت فروشندگان با ضريب استاندارد 0,72 - داشته است، لذا مديران سازمان
مي توانند با اتخاذ سياستهاي مشتري محور و توجه به مسئوليت اجتماعي سازمان نه- تنها جوي اخلاقي سازمان را تقويت نمايند بلكه تمايل به ترك خدمت فروشندگان را كاهش و عملكرد سازمان را افزايش دهند.
خلاصه ماشینی:
"از آنجا که هدف این تحقیق بررسی رابطه میان جو اخلاقی ،تمایل به ترک خدمت و عملکرد نمایندگی های فروش می باشد ، لذا در این پژوهش ابعاد بکارگرفته شده توسط بابین مورد استفاده قرار گرفته است .
نتایج آزمون فرضیه های اصلی تحقیق با استفاده از تحلیل مسیر با توجه به شکل شماره ٢، تمایل به ترک خدمت از جو اخلاقی سازمان متاثر شده و بر عملکرد نمایندگی های فروش تاثیرگذار است .
همچنین نتایج این تحقیق بیانگر آن است که مدیران سازمانها می توانند از طرق زیر عملکرد نمایندگی های فروش را افزایش دهند: · از آنجا که اقدامات اخلاقی فروش بیشترین تاثیر را بر عملکرد سازمانی دارد لذا توجه مدیران به مسئولیت اجتماعی سازمان و بهره گیری از روشهای عادلانه و مناسب ارزیابی عملکرد،که تنها بر میزان فروش فروشندگان به عنوان معیار ارزیابی تاکید نداشته بلکه نحوه فروش و رضایت ارباب رجوع را نیز مد نظر قرار دهد، منجر به افزایش سطح عملکرد خواهد شد.
J. (2011), The effects of ethical climate on organizational identifcation, supervisory trust, and turnover among salespeople, Journal of Business Research, 64, 617–624.
Ethical climate's relationship to job satisfaction, organizational commitment, and turnover intention in the sales force.
(2010), The infuence of ethical climate on marketing employees' job attitudes and behaviors, Journal of Business Research, 63, 384–391 10.
Journal of Personal Selling & Sales Management 24, 199-214.
(2006),The role of ethical climate on salesperson's role stress, job attitudes, turnover intention and job performance, Journal of Pers Sell Sales Manage, 271-282."