چکیده:
كارآفريني را مي توان بصورت خلاصه تشخيص و بهره برداري از فرصتها تعريف نمود و تشخيص فرصت نقشي اساسي در اين فرآيند ايفا مي نمايد. كارآفرين ميبايست محيط بازار را خوب درك نموده، نيروهاي مشتق و عوامل بحراني را شناسايي كرده و به رابطه پوياي واقعي در بين اين اجزا پي ببرد. در اين پژوهش كه از نوع اكتشافي مي باشد، با رويكرد پژوهشي، بر روي مطالعات حوزه تشخيص فرصتهاي كارآفرينانه
استوار بوده و مدل مفهومي جديدي در زمينه تاثير دانش بازار بر روي تشخيص و بهره برداري از فرصتها را ارائه مي نمايد. اين مدل مفهومي بر اساس آراي ديگر محققان تدوين و ابتدا بر اساس نظرات خبرگان صنعتي و علمي ارزيابي و سپس با استفاده از داده هاي جمع آوري شده از صنايع غذايي مورد آزمايش قرار گرفته و سپس تحليل و روايي آن بررسي گرديده است. نتايج تحليلهاي آماري قابليت اعتماد اين
مدل را تاييد مي نمايد. اين مدل مي تواند به عنوان راهنمايي براي سياستگذاران دولتي، صاحبان صنايع و محققان در جهت دهي فعاليتهاي كارآفرينانه مبتني بر دانش مورد استفاده قرار گيرد.
خلاصه ماشینی:
"شومپیتر (١٩٣٤ ,Schumpeter) متد جدیدی از تولید، باز کردن بازاری جدید، بکارگیری منبع جدیدی از مواد اولیه یا میانی و یا راه اندازی یک سازمان صنعتی جدید، گارتنر (١٩٨٩ & ١٩٨٥ ,Gartner) خلق سرمایه گذاری جدید؛ خلق ترکیبات جدید، سازمان توسعه و همکاری اقتصادی ,OECD) (١٩٩٢ معرفی محصولات و فرآیندهای جدید به بازار یا اعمال تغییرات اساسی در محصولات و فرآیندهای موجود، بیهیو ,Bhave) (١٩٩٤ خلق فیزیکی ، استقرار فن آوری تولید، خلق سازمان ، خلق محصول ، ارتباط برقرار کردن با بازار، و بازخور مشتری ، احمدپور داریانی (١٣٨١) ایجاد و معرفی محصولات ، فرآیندها و نظامهای سازمانی جدید، اکهارد و شین Eckhardt) &Shane, (٢٠٠٣ معرفی کالاها، خدمات ، مواد اولیه ، بازارها و متدهای سازماندهی جدید، آردیشویلی ، کاردوزو و ری ,Ardichvili) (٢٠٠٣ ,Ray &Cardozo بکارگیری منابع کمتر استفاده شده یا استفاده نشده یا فن آوریهای جدید، گاگلیو (٢٠٠٤ ,Gaglio) معرفی کالاها، خدمات ، یا فرآیندهای نوآورانه (بجای تقلیدی ) در یک صنعت یا بازار اقتصادی ، بارون و ازگن ,Ozgen &Baron ) (٢٠٠٧ راه اندازی یک شرکت جدید، گاس (٢٠٠٧ ,Goss) خلق راههای جدید انجام کارها و تبدیل آنها به یک کسب و کار ماندنی ، ساراسواتی و ونکاتارامن (٢٠٠٩ ,Venkataraman &Sarasvathy ) خلق محصولات ، خدمات و یا نهادهای جدید، ایلی -کوهالوما (٢٠٠٩ ,Yli-Kauhaluoma) سرمایه گذاری جدید، فوس و کلین (٢٠١٠ ,Klein &Foss ) تاسیس یک بنگاه جدید، تعریف یک بازار جدید، و یک ارتباط جدید، وب ، کچن و ایرلند (٢٠١٠ ,Ireland &Webb, Ketchen ) بکارگیری منابع کاملا جدید، هیل و برکینشاو (٢٠١٠ ,Birkinshaw &Hill ) نوآوری در یک یا چند بعد از کسب و کار، را معیار بهره برداری از فرصت دانسته اند."