چکیده:
هدف اين پژوهش بررسي هوش فرهنگي در سطح يك شهر است، شهري
چون تهران كه خرده فرهنگ هاي بسيار متفاوت را در خود جاي داده است.
با افزايش مهاجراني با هنجارها و ارز شهاي فرهنگي متفاوت از سايرمناطق
كشور به شهر تهران ، مديران شهري به عنوان برنامه ريزان و اداره كنندگاه
شهر، به شناخت و تقويت توانايي هوش فرهنگي نياز دارند تا تعامل بهتري
با شهرونداني با فرهنگ هاي متفاوت و حتي با كاركنان خود شهرداري كه
داراي فرهنگي متفاوتي هستند داشته باشند. مديران شهري به جهت قرار
گرفتن در محيطي كه با خرده فرهنگ هاي متفاوت سروكار دارد بايد مهارت
هوش فرهنگي را كسب نمايند. با گسترش شهرها و افزايش مهاجر تها،
جوامع به تركيبي از فرهنگ ها و خرده فرهنگ هاي نژادي و قومي تبديل
شده اند. در كلان شهري همچون تهران به دليل تعدد فرهنگ هاي متفاوت
شهروندان، مديران شهري بايد توان كنش سازنده و اثربخش در اين محيط
چند فرهنگي را داشته باشند تا بتوانند رضايت شهروندان را كسب كنند. در
اين تحقيق براي تجزيه و تحليل دادههاي جمع آوري شده از پرسشنامهها از
روش هاي آمار توصيفي و آمار استنباطي استفاده شده و سپس با استفاده
از مدل معادلات ساختاري به بررسي روابط بين متغيرهاي پژوهش
مشخص ،R پرداخته ايم. با توجه به نتايج آماري به دست آمده با نرم افزار
شد كه بيشترين تاثير بر هوش فرهنگي به ترتيب متعلق است به ابعاد:
شناختي، رفتاري، فراشناختي، و انگيزشي. در هوش فرهنگي ، قو يترين
شاخص بعد انگيزشي و ضعيف ترين شاخص بعد فراشناختي است. ابعاد
رفتاري و شناختي عملكرد مشابهي در ارتباط با هوش فرهنگي دارند.
خلاصه ماشینی:
"این آزمون جهت سنجش توانایی فرد آزمون دهنده برای تطابق با شرایط فرهنگی جدید و افرادی با فرهنگ های متفاوت و دارا بودن مهارت های کلیدی در محیط های فرهنگی چندملیتی و قراردادهای خارجی طراحی شده و دارای ٥٠ سوال در چهار بعد هوش فرهنگی است .
مدل اول ، مدلی است که ارتباط بین نشانگرهای هر یک از ٤ وجه هوش فرهنگی ، یعنی فراشناختی - شناختی – رفتاری – انگیزشی ، را با سوال های پرسیده شده در حین ارتباطات میانی آنها بررسی می کند و در مدل دوم به ارتباطی از درجه بالاتر یعنی ارتباط هوش فرهنگی و این ٤ وجه بعنوان نشانگرهای آن می پردازیم .
مدل اول ، مدلی است که ارتباط بین نشانگرهای هر یک از ٤ وجه هوش فرهنگی ، یعنی فراشناختی - شناختی – رفتاری – انگیزشی ، را با سوال های پرسیده شده در حین ارتباطات میانی آنها بررسی می کند و در مدل دوم به ارتباطی از درجه بالاتر یعنی ارتباط هوش فرهنگی و این ٤ وجه بعنوان نشانگرهای آن می پردازیم .
ضرایب ارتباطی ضرایب رگرسیونی برآورد شده برای ارتباط ابعاد متفاوت هوش فرهنگی با سوالات مربوطه را در جدول زیر به خوبی می بینید و این ضرایب به روش بوت استرپینگ با تولید تعداد بسیار زیادی نمونه به دست آمده است .
با توجه به ضعیف تر بودن شاخص فراشناختی هوش فرهنگی در مدیران شهری مورد بررسی ، می باید با توجه به روش های معرفی شده در ادبیات تحقیق نسبت به تقویت این بعد اقدام شود."