چکیده:
پژوهش در رابطه با عوامل موثربر موفقيت در پياده سازی
مديريت دانش در شرکت های کوچک و متوسط کمتر صورت
گرفته است.مطالعات موجود عوامل موثر بر پياده سازی
مديريت دانش را از ديدگاه شرکت های بزرگ مورد بررسی
قرار داده اند ولی به نيازهای شرکت های کوچک توجه
چندانی نشده است . اين مقاله در پی ايجاد پلی برروی
اين شکاف مطالعاتی است . با بررسی و مرورمطالعات
انجام شده،يازده عامل که به نظر می رسد برای شرکت های
کوچک مناسب باشند انتخاب گرديد و يک ارزيابی عملی با
بهره گيری ازنظرات يک گروه کارشناسانی و خبره،فرضيه
های تحقيق مورد آزمون قرارگرفت. نتايج کلی رضايتبخش و
مثبت بود وعوامل شناسائی شده مورد تأئيدگروه خبرگان
قرار گرفت. اين مجموعه از عوامل می تواند در هنگام
اقدام برای پياده سازی مديريت دانش در شرکت های کوچک
مورد استفاده قرار گيرد و به مديران کمک کند زبانی
مشترک به دست آورند.
خلاصه ماشینی:
"علاوه بر بررسی نظری عوامل موفقیت ، لازم است ارزیابی تجربی نیز در رابطه با عوامل موثر برتوانمندی پیاده سازی مدیریت دانش در شرکت های کوچک صورت گیرد به نحوی که عناصر و اجزای گفته شده در این ارزیابی مدنظر قرار گیرد.
52 جدول(٤) مقادیرضریب استاندارد برای هر یک از عوامل موثر برتوانمندی مدیریت دانش ضریب استاندارد b T فرآیندهای سازمانی مدیریت دانش 0/19 35/58*** آموزش کارکنان 0/14 26/71*** فرهنگ سازمانی 0/20 55/41*** ایجادانگیزش در کارکنان 0/15 29/60*** زیرساخت ها 0/07 22/16*** نقش رهبری و حمایت مدیریت 0/11 22/72*** مدیریت منابع انسانی 0/08 19/69*** اندازه ها و معیارها 0/06 14/62*** راهبردهای سازمانی 0/10 24/23*** دسترسی به منابع 0/11 23/10*** فناوری اطلاعات 0/08 22/11*** تذکر:٠٠٠١>p*** رابطه ی میان یازده عامل تعیین شده موفقیت مدیریت دانش و برخی از روابط میان این عوامل با هم به شکل زیر خواهد بود: فرهنگ سازمانی راهبردهای سازمانی ٠/20 0/10 اندازه ها و معیارها 0/06 0/62 0/07 زیرساخت ها ٠/١٥ ایجادانگیزش در کارکنان 0/52 0/08 فناوری اطلاعات 0/69 0/11 دسترسی به منابع 0/58 0/08 مدیریت منابع انسانی 0/14 0/19 آموزش کارکنان ٠/52 ٠/١١ فرآیندهای مدیریت دانش ٠/72 رهبری و حمایت مدیریت شکل ( ٣) مدل مفهومی عوامل موثر برموفقیت مدیریت دانش در شرکت های کوچک فناور نتیجه گیری اجرای اثربخش مدیریت دانش با توجه به عواملی خاص جهت گرفته و تسهیل می گردد."