چکیده:
سازمان هاي صنعتی دانش بنیان براي تولید محصولات با کیفیت در کوتاهترین زمان و با کمترین
هزینه، نیازمند دسترسی بموقع به دانش مورد نیاز میباشند. بنابراین تسهیم دانش یکی از مهمترین
عوامل کلیدي موفقیت در چنین سازمانهایی است. اما میزان تسهیم دانش میان کارکنان، خود متأثر از
عوامل متعددي بوده و دربردارنده پیامدهاي مفید متفاوتی براي سازمانها میباشد. از این رو در این
تحقیق تلاش میشود در قالب مدلی یکپارچه، ارتباط میان توانمندسازها، فرآیندها و نتیجه تسهیم دانش
در سازمانهاي صنعتی دانشبنیان بررسی شود. عوامل سرمایه اجتماعی به عنوان توانمندسازها،
جمعآوري دانش و اهداي دانش به عنوان فرآیندها و بهرهوري کارکنان به عنوان نتیجه تسهیم دانش
مورد بررسی قرار گرفتند. روش تحقیق از نوع توصیفی - پیمایشی و ابزار گردآوري اطلاعات پرسشنامه
میباشد. براي آزمون در این تحقیق فرضیهها نیز از روش حداقل مربعات جزئی استفاده شد. نتایج تجزیه
و تحلیل 143 داده گردآوري شده از 10 سازمان مورد مطالعه حاکی از اثر مثبت و معنادار پیوندهاي
متقابل اجتماعی و اعتماد بر روي تمایل کارکنان به جمعآوري دانش و نیز اثر اعتماد بر روي تمایل
کارکنان به اهداي دانش میباشد. علاوه بر این، اثر معنادار تمایل کارکنان به جمعآوري و اهداي دانش
بر روي بهرهوري کارکنان تأیید شد. در نهایت با توجه به یافتههاي تحقیق، توصیههایی براي شاغلان
حرفهاي در حوزه مدیریت دانش به منظور ارتقاي بهرهوري کارکنان از طریق توسعه راهبردهاي تسهیم
دانش به همراه پیشنهادهایی براي محققان آتی جهت تکمیل اهداف تحقیق حاضر ارائه میشود.
خلاصه ماشینی:
"جهت جبران کاستی مذکور، این تحقیق تلاش میکند مدلی یکپارچه برای بررسی روابط میان توانمندسازهای تسهیم دانش (عوامل سرمایه اجتماعی )، فرآیندهای تسهیم دانش (جمع آوری دانش و اهدای دانش ) و نتیجه تسهیم دانش (بهره وری کارکنان ) در سازمان های صنعتی دانش بنیان توسعه دهد.
از آنجایی که تسهیم دانش شامل تعاملات اجتماعی میان کارکنان میشود (لین ، ٢٠٠٧؛ 1-Alvesson 2-Nahapiet and Ghoshal چو و چان ، ٢٠٠٨) و چنین تعاملاتی تحت تأثیر روابط بین افراد میباشد (ناهاپیت و گوشال ، ١٩٩٨)، سرمایه اجتماعی کارکنان به عنوان عاملی که نقش عمده ای در تسهیم دانش میان آنها دارد، شناخته شده است (چانگ و چوانگ ، ٢٠١١؛ هائو و همکاران ، ٢٠١٣).
بعد ساختاری بعد ارتباطی بعد شناختی پیوندهای متقابل اعتماد اهداف مشترک اجتماعی H3a H2b H2a H1b H3b H1a جمع آوری دانش اهدای دانش H4b H4a بهرهوری کارکنان شکل ١- مدل مفهومی تحقیق ابزار و روش تحقیق حاضر به لحاظ هدف، جزو تحقیقات کاربردی میباشد زیرا قصد دارد با استفاده از نظریه های معتبر در حوزه مدیریت دانش و سرمایه اجتماعی و ترکیب آنها، روابط علی میان توانمندسازهای تسهیم دانش ، فرآیندها و نتیجه آن را بررسی نماید.
علاوه بر این ، نتایج تحقیق نشان داد که به منظور تسهیل فرآیندهای تسهیم دانش در سازمان های مورد مطالعه ، مدیران بایستی منابع و انرژی بیشتری را صرف تقویت پیوندهای اجتماعی و اعتماد میان کارکنان نمایند."