چکیده:
با توجه به شيوع بالاي اضطراب اجتماعي و اهميت آن در افراد زير 18 سال، هدف اصلي پژوهش حاضر، بررسي نقش واسطه گر آلكسيتيميا در رابطه ي بين راهبردهاي ناسازگار تنظيم شناختي هيجان و اضطراب اجتماعي بود. در اين پژوهش 180 دانش آموز دختر دوره ي دبيرستان كه با استفاده از نمونه گيري خوشه اي چند مرحله اي انتخاب شده بودند، نمونه ي پژوهش را تشكيل دادند. شركت كنندگان پرسشنامه ي اضطراب اجتماعي كانور(Spin)، پرسشنامه ي تنظيم شناختي هيجان و مقياس آلكسيتيمياي تورنتو-20 را تكميل كردند. نتايج نشان دادند كه راهبردهاي سازگار و ناسازگار تنظيم شناختي هيجان به ترتيب با اضطراب اجتماعي همبستگي منفي و مثبت داشتند. همچنين آلكسيتيميا با اضطراب اجتماعي همبستگي مثبت داشت. نتايج تحليل رگرسيون نشان داد كه آلكسيتيميا مي تواند بين رابطه ي راهبردهاي ناسازگار تنظيم شناختي هيجان و اضطراب اجتماعي نقش واسطه گر داشته باشد. با توجه به يافته هاي پژوهش به نظر مي رسد كه راهبردهاي ناسازگار تنظيم شناختي هيجان با واسطه گري آلكسيتيميا بهتر مي-تواند اضطراب اجتماعي را پيش بيني كند.
Given the high prevalence of social anxiety and its importance in people under 18 year, The main objective of this study was to investigate the role of alexithymia mediated into the relationship between maladaptive cognitive emotion regulation strategies and social anxiety. In this study, 180 high school female students who were selected using Multi stage cluster sampling, formed the research sample. Participants completed a questionnaire Connor social anxiety(Spin), cognitive emotion regulation questionnaire and Toronto-20 Alexithymia Scale. The results showed that adaptive and maladaptive cognitive emotion regulation strategies, Respectively, had positive and negative correlations with social anxiety. Alexithymia had also positively correlated with social anxiety. Results of regression analysis showed that alexithymia can be have a mediator role in relationship between maladaptive cognitive emotion regulation strategies and social anxiety. According to the results, it appears that maladaptive cognitive emotion regulation strategies, mediated by alexithymia, can better predict the social anxiety.