چکیده:
مدیریت دانش، شامل همه رویه هایی است که برای اداره دارایی های دانشی سازمان لازم است. اگر دانش عینی نتواند در شکل محض خود مشاهده، سازماندهی و مدیریت شود، نمی توان از قابلیت های آن بهره مند شد. براین اساس، تنها شناخت روش های خلق و ذخیره دانش کافی نیست، بلکه لازم است تا به ضرورت سازماندهی و اشاعه دانش نیز توجه شود. شناختی صحیح از ابزارهای سازماندهی دانش باعث می شود تمام عناصر و عوامل سیستمی و انسانی با سهولت و کارایی بیشتر مبادله دانش کنند و ساختار مدیریت دانش را رشد دهند. عنصر سازمان دهی اطلاعات در این الگو ها دارای تعاریف و نقش های متعددی است که علی رغم نقش اساسی در عینیت بخشی به دانش ضمنی است که با توسعه رویکردهای مدرن سازمان دهی اطلاعات و تاکید بر نظام های دانش مدار نمود بیشتری پیدا می کند. با توجه به اهمیت این امر، در این پژوهش تلاش شده است تا از منظر سازماندهی اطلاعات مقوله مدیریت دانش بررسی شده، به مولفه های موثر بر رویکردهای مدرن سازماندهی در مدیریت دانش توجه شود. با توجه به تاکید رویکردهای مدرن سازمان دهی بر دانش مداری، در این پژوهش نقش و کارکرد قواعد جدید سازمان دهی اطلاعات در ارتقا و بهینه سازی فرایندهای مدیریت دانش مطالعه شده و مدل های موجود چرخه مدیریت دانش و نقش سازمان دهی اطلاعات به منزله حلقه واسط در این فرایند مورد بررسی قرار گرفته است. سپس عناصر سازمان دهی توصیفی در پیوند با مدل «نوناکا و تاکه اوچی» به عنوان یکی از مدل های مطرح در مدیریت دانش و پیشنهاد به کارگیری آن در مخازن سازمانی ارائه شده است.
خلاصه ماشینی:
در این مدل سازمان دهی دانش را می توان در زمره فعالیت های «به کارگیری » از مرحله چهارم فرایند مدیریت دانش دسته بندی کرد هرچند به طور آشکار به این موضوع اشاره نشده است .
سورگل ٣٨ (٢٠٠٨) کارکردهای بسیاری را برای نظام های فناورانۀ نوین سازماندهی دانش برشمرده است که عمده ترین آن عبارت اند از: ـ بسط جست وجو و ترسیم روابط میان واژگان ؛ ـ پیشنهاد خودکار اصطلاحات برای پرس وجو؛ ـ اصلاح پرس وجو و پیشنهادها توسط نظام به شکل خودکار؛ ـ افزایش ابزارهای جست وجو یا توسعه معنایی ؛ ـ دسته بندی پرس وجو براساس سطح دانش کاربر؛ ـ حل مشکلات جست وجوی کلیدواژه ای ؛ ـ ایجاد ساختاری معنایی از یک حوزه ؛ ـ تسهیل فرایند کشف و بازیابی منابع ؛ ـ حمایت از یادگیری و نمایش ساختاریافته اطلاعات ؛ ـ پشتیبانی از زبان طبیعی و ...
این مطالعه نشان داد که مفهوم سازمان دهی در مدل های گوناگون مدیریت دانش نهادینه شده است و با تمرکز بر این موضوع می توان وجه ای عینی و عملیاتی به آن بخشید.
, (2000) "A resource-based perspective of developing organizational capabilities for business transformation", Knowledge and process Management, Vol. 7 No. 2, pp.
Young UK: getting value through knowledge fows &management at In Proceedings of the twenty frst international conference on Information systems (pp.