چکیده:
این سوال اساسی مطرح میشود که اگر نظام آموزشی منحصرا جنسیتی (سنتگرا) و نظام آموزشی آندروژنی (تجدد گرا) هر دو مردود است ، نظام آموزشی جامع نگر و مطلوبی که مطابق با ساختار اسلامی ایرانی کشور ما باشد و موجبات دستیابی به پیشرفت را برای زنان جامعه فراهم آورد، چگونه نظامی خواهد بود؛ لذا به منظور ایجاد فهمی عمیق و جامع از نظریات متفاوت در زمینه رشد علمی زنان و دستیابی به الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت ، پس از جمع آوری تعدادی از آثار و منابع نظریه پردازان در این حوزه به تحلیل مضمون این آثار پرداخته شده است . در این روش ، ابتدا قسمتهایی از متون منتخب ، که از زوایای گوناگون به رشد علمی زنان پرداخته است ، استخراج شد؛ سپس ، عبارتی که نماینده مفهوم آن قسمتها باشد با عنوان شناسه اولیه ، شناسه گذاری شد. در ادامه شناسه های انبوه اولیه در قالبها و عناوین کلی به صورت شناسه گذاری ثانویه قرار گرفت و تلخیص گردید؛ پس از پایان این مرحله ، شناسه گذاریهای ثانویه در قالبها و عناوینی بمراتب کلیتر به صورت شناسه گذاری نهایی قرار گرفت . بر پایه شناسه بندیهای نهایی در مییابیم که دیدگاه اسلام بر یکسان بودن ارزش زنان با مردان با وجود داشتن حقوق و تکالیف مشابه و متفاوت در پیشگاه الهی مبتنی است . اصل وجود دو بعد انسانی و جنسیتی در همه افراد، موجب میشود تا بر همین پایه ، اولا در ابعاد انسانی و مشترک زنان و مردان ، علوم و دروس مشترکی بین دو جنس آموخته شود و ثانیا در بعد جنسیتی مخصوص به هر جنس نیز، علوم و دروس هر جنس به تفکیک به هر گروه جنسی آموخته شود. هم چنین در بعد جنسیتی باید توجه کرد که این تفاوتها باید مکمل یکدیگر باشد و نهاد واحدی باید برای برنامه ریزی و تعیین وظایف و حقوق جنسیتی دو جنس وجود داشته باشد.
خلاصه ماشینی:
(2006 جامعه آماری این تحقیق متن کتابها، مقالات و پایان نامه هایی است که هدفمند انتخاب شده و عناوین آنها به شرح جدول ذیل است : 1 - Braun & Clark جدول ١: جامعه آماری پژوهش ردیف قالب متن پدید آورنده منبع 1 کتاب امام خمینی، روح الله صحیفه نور (٢٢ جلدی ) 2 بیانات خامنه ای، سید علی بیانات طی سالهای ١٣٦٠ تا ١٣٩٤ 3 کتاب زیبایی نژاد، محمدرضا جایگاه خانواده و جنسیت در نظام تربیت رسمی 4 کتاب بستان (نجفی)، حسین اسلام و تفاوتهای جنسیتی 5 کتاب بستان (نجفی)، حسین هویت و نقشهای جنسیتی 6 مقاله علی اکبری، راضیه ؛ ملک مکان ، حمید نقش تحصیل زنان در شکل گیری سبک زندگی اسلامی ایرانی 7 مقاله علم الهدی، جمیله تغییر اصول سیاستگذاری در حوزة آموزش زنان 8 مقاله خاکسار، زینب نظام تربیتی زنان با رویکرد مأموریتهای جنسیتی، بستر احقاق حقوق زنان 9 مقاله خدامی، نرگس دولت و خانواده 10 مقاله سادات مستقیمی، مهدیه نگاه اسلام به آموزش و تحصیل زنان 11 مقاله منصور زاده ، محمد زنان تحصیل کرده در تشکیل و تحکیم خانواده 12 مقاله طباطبایی یزدی، مژگان مطالعه روند افزایش دانشجویان دختر نسبت به پسر و سهم عوامل مؤثر بر این روند 13 مقاله لشکری، محمد زنان نظام آموزش عالی کشور و اشتغال 14 مقاله طوسی، اسداله جنسیت و آموزش نقدی بر تفکر فمنیستی در این پژوهش از روش نمونه گیری هدفمند، که گزینش واحدهایی خاص مبتنی بر اهداف خاص ، مرتبط با پاسخ به سؤالهای پژوهش است (ماکسول به نقل از محمدپور، ١٣٩٠: ٣٢)، استفاده شد.