چکیده:
هدف پژوهش حاضر، بررسي رابطه ميزان و نوع استفاده از شبكههاي ماهواره اي با تفاوت بين نسلي در بين مادران و دختران بوده است كه با استفاده از نظريات ساختي-كاركردي، كاشت، گذار از سنت به تجدد، تحول ارزشي و تغيير در فرآيند جامعه پذيري انجام شده است. اين پژوهش كه از نوع همبستگي و مقايسه اي است به روش پيمايشي، با نمونه 384 نفره از مادران (190 نفر) و دختران (190نفر) به روش نمونه گيري تصادفي ساده انجام شده است. نتايج نشان داده است كه بين مادران و دختران از نظر ميزان پايبندي ديني و پايبندي به ارزشهاي اجتماعي تفاوت معناداري وجود دارد. همچنين بررسي رابطه بين ميزان و نوع استفاده از شبكه هاي ماهواره اي با تفاوت بين نسلي در متغيرهاي مذكور، نشان داده است كه هر چه ميزان استفاده از شبكه هاي ماهواره اي بيشتر باشد، ميزان تفاوت بين نسلي نيز بيشتر است و در نهايت دو متغير «ميزان استفاده» و «نوع استفاده» از شبكه هاي ماهواره اي 38٪ از تغييرات تفاوت بين نسلي را تبيين كرده است. بنابراين، يافته هاي اين پژوهش، نشان دهنده نقش منفي برنامه هاي ماهواره اي در انسجام و همبستگي بين نسلها و تضعيف ارزشهاي اسلامي و پايندي ديني است.
خلاصه ماشینی:
نتایج نشان داده است که بین مادران و دختران از نظر میزان پایبندی دینی و پایبندی به ارزشهای اجتماعی تفاوت معناداری وجود دارد.
بدون شک در فرآیند جهانی شدن و شکلگیری دهکده جهانی، ابزارها و وسایلی (صرفنظر از جنبههای سیاسی) تأثیرگذار بودهاند که موجب تسریع هرچه بیشتر این امر شده است، یکی از وسایل ارتباطی که همه جوامع و اجتماعات از آن استفاده میکنند تلویزیون (و از چند دهه پیش ماهواره) است که در کنار فواید و جنبههای مثبت، جنبههای منفی بسیاری نیز دارد که آن را به مخاطبان خود انتقال میدهد.
با توجه به مطالب مطرح شده، این سؤال بیان میشود که تأثیرات برنامههای گوناگون ماهوارهای موجب چه تفاوتهایی در میان نسلهای مختلف شده است؟ چه ارتباطی بین میزان و نوع استفاده از شبکههای ماهوارهای و میزان این تفاوتها وجود دارد؟ هرچند شناخت این اثرات و پژوهش درباره آنها بهدلیل تأثیرات برنامههای گوناگون بر ذهن، ثابت نماندن این تأثیرات، و جدا نبودن این تأثیرات از دیگرعوامل، مشکل است، اما این تأثیرات باید شناخته شده و مورد بررسی قرار گیرند.
(عالی، 1388) بدینترتیب بررسی نظریه مک لوهان نشان میدهد که وی تأثیر رسانهها را در تغییر و تحولات بهوجود آمده در ارزشها، نگرشها و بهطور کلی هنجارهای نسل جدید بسیار مؤثر میداند و به همین دلیل مطالعه گستردهای روی این پدیده انجام داده است.
با توجه به تجزیه و تحلیل آماری صورت گرفته از مطالعه مناسبات بیننسلی در پژوهش حاضر این نتیجه حاصل میشود که بین نسل والدین و فرزندان تفاوت نگرشی عمیق نسبت به ارزشهای اجتماعی وجود دارد.