چکیده:
مقدمه: سلامتي يكي از حقوق مسلم فردي و اجتماعي مي باشد. بنابراين از جمله وظايف مهم پرستار رعايت حقوقي از بيمار است كه در حفظ و ارتقاء سلامتي وي اثربخش است. اين مطالعه با هدف بررسي ميزان رعايت حقوق بيماران بستري در بيمارستانهاي منتخب دانشگاه علوم پزشكي اصفهان انجام شد.
روش كار: پژوهش حاضر مطالعه اي توصيفي مي باشد كه به بررسي ميزان رعايت حقوق بيماران در سه مرحله پذيرش، حين درمان و ترخيص مي پردازد. نمونه هاي پژوهش 427 بيمار بستري در بيمارستانهاي منتخب شهر اصفهان بودند. اطلاعات با استفاده از پرسشنامه ي استاندارد پژوهشگرساخته جمع آوري گرديد. تجزيه و تحليل آماري با استفاده از نسخه ي 16نرم افزار آماري SPSS انجام شد.
نتايج: نتايج نشان مي دهد بالاترين ميانگين امتياز رعايت حقوق بيماران در «زمان پذيرش» مربوط به «اكثر مواقع رعايت ميشود» با امتياز 1/92 مي باشد و بيشترين ميانگين امتياز رعايت حقوق بيماران در «حين درمان» در ارتباط با گزينه بندرت(2/044) و هيچگاه (2/041) رعايت مي شود، مي باشد و بيشترين ميانگين امتياز رعايت حقوق در «حين ترخيص» بندرت ( 1/86) رعايت مي شود، مي باشد.
نتيجه گيري: نتايج مطالعه حاضر نشان مي دهد كه ميزان رعايت حقوق بيماران در بخش هاي داخلي جراحي از ديدگاه بيماران مناسب نمي باشد. اين درحاليست كه رعايت حقوق بيمار ميتواند به ارتقاء كيفيت مراقبت و اعتماد به مراكز درماني كمك نمايد.
خلاصه ماشینی:
"واژگان کلیدی: رعایت حقوق ، بیماران بستری، بیمارستانهای منتخب دانشگاه علوم پزشکی اصفهان مقدمه مفهوم اخلاق در مراقبت های بهداشتی و درمانی از اهمیت خاصی برخوردار است و در این مراقبت ها لازم است ، بیماران به عنوان انسان هایی آسیب پذیر و نیازمند شناخته شوند و حقوق آنها پیش از پیش مورد توجه و تأکید قرار گیرد (١٩٩٩,WHO) به نقل از امامی و همکاران در سال ١٣٩٠، موضوع حقوق بیمار در کنار رضایتمندی وی از خدمات سلامت از مهمترین محورهای حاکمیت بالینی است .
). مطالعه ای که به منظور بررسی میزان رعایت منشور حقوق بیماران بستری در بیمارستان های دولتی شهر کاشان در سال ٨١ انجام شد، نشان داد که اطلاع بیمار از تشخیص و درمان ، رسیدگی به اعتراضات بیمار در مورد هزینه ها، اخذ رضایت از بیمار در هنگام معاینه برای حضور افراد غیر مرتبط با درمان و رسیدگی به درخواست بیمار در خصوص درمان و ترخیص با میل شخصی در ٥٣/٨ درصد موارد رعایت شده بود (مصدق راد، ١٣٨٢ش .
همچنین مطالعه ی آقاخانی و همکاران در سال ١٣٨٩ نشان میدهد اطلاع رسانی مناسب در زمینه آشنایی با بیماران با حقوق خودکمتر صورت میگیرد، که با نتایج مطالعه حاضر همخوانی دارد، در این مطالعه کمترین مورد میزان رعایت حقوق واحدهای پژوهش ، مربوط به عدم معرفی هر کدام از اعضای تیم درمان به بیماران میباشد.
همچنین در مطالعه وسکویی اشکوری و همکاران (١٣٨٨) که میزان رعایت حقوق بیماران در بیمارستان های تابعه دانشگاه علوم پزشکی تهران را مورد بررسی قرار دادند نشان میدهد در اکثر مواقع (٦٠ درصد) ارتباط کادر درمانی با بیمار مناسب است ."