چکیده:
هدف از اين پژوهش بررسي پيش بيني پذيري نهادي سازي كيفيت در مدارس برمبناي مقدار انطباق آنها با مولفه هاي مديريت كيفيت جامع بوده است. اين پژوهش توصيفي از نوع همبستگي و واحد مطالعه در اين پژوهش در دو سطح مدرسه و معلم متمركز بود. جامعه آماري كليه مدارس متوسطه دولتي غرب استان مازندارن ( 36 مدرسه با 940 نفر معلم ) بوده است. براي نمونه گيري در دو مرحله از روش هاي نمونه گيري هدفمند و تصادفي طبقه اي استفاده گرديد. بر اين اساس، با همتاسازي از لحاظ قدمت، ثبات مديريت، وضعيت اجتماعي- اقتصادي و جمعيت دانش آموزي 20 مدرسه به عنوان گروه نمونه برگزيده شدند. اين 20 مدرسه داراي 506 نفر معلم بودند كه برمبناي جدول كرجسي و مورگان و با استفاده از روش نمونه گيري تصادفي طبقه اي 331 نفر معلم به عنوان نمونه سطح دوم انتخاب شدند. جهت گردآوري داده ها از دو پرسشنامه سنجش مقدار انطباق مدارس با مولفه هاي مديريت كيفيت جامع و پرسشنامه سنجش مقدار نهادي سازي كيفيت مدارس استفاده شد. براي تجزيه داده ها از شاخص هاي توصيفي و براي تحليل داده ها از آماره همبستگي پيرسون و مدل هاي رگرسيون اينتر و گام به گام استفاده شد. يافته ها نشان مي دهند كه بين مقدار انطباق مدارس با مولفه هاي مديريت كيفيت جامع با مقدار نهادي سازي كيفيت در اين مدارس رابطه وجود دارد. هم چنين، وضعيت مولفه هاي مديريت كيفيت جامع از توان كافي براي پيش بيني و تا حدي تبيين مقدار نهادي سازي كيفيت در مدارس برخوردارند.
خلاصه ماشینی:
جدول ٢- روند تاریخی انطباق مفهوم کیفیت در آموزش و پرورش با مفاهیم سامانه های مدیریت کیفیت مفهوم سازی کیفیت در سامانه های آموزش و پرورش ١- برآوردن و فراتررفتن از انتظارات متقاضیان آموزش با کمترین انحراف در فرایند آموزش ( ,Crosby (1979 ٢- موفقیت در تحصیل (١٩٨٢,Waterman &Peters ) ٣ - ایجاد ارزش افزوده ی آموزشی (١٩٨٣,Feigen Baum) ٤- برآوردن و فرآتر رفتن از انتظارات متقاضیان آموزش (١٩٨٥,Parasuraman) ٥- تعهد به پیشرفت مداوم با مشارکت همه اعضا مدرسه (١٩٨٨,Oakland &Allen ) ٦- انطباق و تناسب با اهداف آموزشی و مفید و کاربردی بودن (١٩٩٨,Gryna &Juran ) ٧- برآوردن نیازهای مشتریان ، پیشرفت مداوم ، رهبری ، توسعه منابع انسانی ، حل سیستماتیک مسائل (Seymour,1992) ٨- یادگیری برای دانستن ، انجام دادن ، بودن و زیستن (١٩٩٦,Delors, Unesco) ٩- کیفیت برنامه ، محتواها، معلمین ، مقررات و معیارهای پذیرش دانش آموزان ( ١٩٩٩,Abu-Duhou) ١٠- آگاهی ، فرهیختگی ، رهایی و خودشکوفایی (١٩٩٩,Mukhopadhyay) ١١- توسعه و رشد تفکر و ذهن دانش آموزان (٢٠٠٠,Holt) ١٢- توسعه همه جانبه افراد در توانایی های جسمانی ، ذهنی و روحانی ( International (Commission on Education,2000 ١٣- کیفیت بهتر زندگی ، دسترسی به فرصت های یادگیری برای زندگی سازنده ، جهت گیری برای صلح ، آگاهی و احترام به تاریخ ، فرهنگ و محیط ، سبک زندگی سالم ، کیفیت در ارتباطات و زندگی خانوادگی و اجتماعی ، دانش مدیریت مالی برای زندگی بعد از مدرسه (٢٠٠٨,Dorothy Meyer, IFUW) در فرایند انطباق سامانه های مدیریت کیفیت با آموزش و پرورش براساس مدل کروسبی و دمینگ یک تجزیه و تحلیل مقایسه ای جالب و مفیدی انجام شده است ( & Crawford ١٩٩٩ ,Shutler).