چکیده:
هدف از اين پژوهش، بررسي و مقايسه نظام ارزشي فرهنگيان (مديران و معلمان) و ابعاد نظام ارزشي آنان بر اساس نظريه ارزش هاي بنيادين شوارتز بود. بدين منظور، از ميان مديران و معلمان شاغل در مدارس دوره هاي گوناگون تحصيلي شهرستان دشتستان (واقع در استان بوشهر) در سال تحصيلي 89 - 1388، نمونه اي به حجم 327 نفر، با روش نمونه گيري تصادفي طبقه اي انتخاب گرديد. جهت جمع آوري داده ها، از مقياس زمينه يابي ارزش هاي شوارتز كه شامل ده گونه ارزشي در قالب پنجاه و هفت عبارت ارزشي است، استفاده شد. روايي ابزار ياد شده بين 76/0– 36/0 و پايايي آن 74/0 محاسبه گرديد. نتايج بدست آمده از آزمون تحليل واريانس اندازه گيري هاي پي در پي نشان داد كه نظام ارزشي مديران و معلمان اين شهرستان مشابه يكديگر و به ترتيب شامل ابعاد ارزشي خيرخواهي، جهان گرايي، امنيت، خوداتكايي، سنت، قدرت، همنوايي، موفقيت، برانگيختگي و لذت طلبي بوده و بين اين ابعاد ارزشي در سطح 0001/0 تفاوت معناداري وجود دارد. افزون بر اين، نتايج بدست آمده از آزمون تحليل واريانس دوسويه نيز نشان داد كه بين ابعاد نظام ارزشي مديران و معلمان، بر اساس متغيرهاي جنسيت، دوره تحصيلي و سابقه خدمت، تفاوتي معنادار وجود ندارد.
خلاصه ماشینی:
"نتایج بدست آمده از آزمون تحلیل واریانس اندازه گیری های پی در پی نشان داد که نظام ارزشی مدیران و معلمان این شهرستان مشابه یکدیگر و به ترتیب شامل ابعاد ارزشی خیرخواهی ، جهان گرایی ، امنیت ، خوداتکایی ، سنت ، قدرت ، همنوایی ، موفقیت ، برانگیختگی و لذت طلبی بوده و بین این ابعاد ارزشی در سطح ٠/٠٠٠١ تفاوت معناداری وجود دارد.
1 - Item – Total Correlation جدول ٢- نتایج محاسبه ضریب آلفا و روایی ابزار پژوهش گونه های ارزشی آلفای کرونباخ روایی / سطح معناداری خیرخواهی 0/70 0/48-0/66 0/0001 جهان گرایی 0/65 0/38-0/64 0/0001 امنیت 0/69 0/39-0/62 0/0001 خوداتکایی 0/74 0/46-0/65 0/0001 سنت 0/61 0/22-0/56 0/0001 قدرت 0/66 0/46-0/62 0/0001 همنوایی 0/66 0/48-0/69 0/0001 موفقیت 0/72 0/55-0/64 0/0001 برانگیختگی 0/78 0/69-0/73 0/0001 لذت طلبی 0/85 0/81-0/85 0/0001 کل 0/74 0/36-0/76 0/0001 و: روش های جمع آوری داده ها جهت گردآوری داده های لازم پیرامون مبانی نظری موضوع مورد پژوهش ، یعنی ارزش و نظام ارزشی و نیز پیشینه پژوهش در این حوزه ، از روش «مطالعه کتابخانه ای و جستجوی اینترنتی » استفاده گردید؛ بدین صورت که با مطالعه کتاب ها، رساله ها و مجله های علمی - پژوهشی داخلی و خارجی مرتبط با موضوع ، اقدام به نت برداری و خلاصه نویسی از مطالب گردید."