چکیده:
اين پژوهش به بررسي تناسب بين نيازهاي بخش صنعت شهرستان فلاورجان با آموزش هاي فني و حرفه اي هنرستان هاي دخترانه و پسرانه شهرستان سال 1389-1388 پرداخته است. روش پژوهش توصيفي بود كه در دو بخش نيازسنجي و تحليل اسناد انجام گرفت و در بخش نيازسنجي از روش دلفاي استفاده شد. جامعه آماري اين پژوهش كارفرمايان بخش صنعت شهرستان فلاورجان كه مشتمل بر 218 نفر بودند و تعداد 52 نفر آن ها به شيوه نمونه گيري طبقه اي تصادفي انتخاب شدند. شيوه هاي جمع آوري داده ها در اين پژوهش، اسناد و مدارك بالا دستي شامل : سند توسعه بخشي آموزش هاي فني و حرفه اي، سالنامه آماري سال 1387 استان اصفهان، اسناد و مدارك موجود در معاونت برنامه ريزي استانداري اصفهان، اداره آموزش و پرورش و خانه صنعت و معدن شهرستان فلاورجان، هم چنين، منابع موجود در كتابخانه بود. بمنظور تجزيه و تحليل داده هاي اين پژوهش از روش تحليل اسناد و در سطح آمار توصيفي از فراواني و درصد استفاده شد. يافته ها بيانگر آن بودند كه بين نيازهاي شهرستان در بخش صنعت با آموزش هاي فني و حرفه اي موجود هنرستان هاي دخترانه و پسرانه در رشته هاي جوشكاري، برق صنعتي، الكتروتكنيك، نقشه كشي صنعتي، مكانيك خودرو، طراحي بسته بندي، ماشين ابزار، آبكاري فلزات، ساختمان، حسابداري، گرافيك كامپيوتري و امور اداري تناسب نسبي وجود داشت. هم چنين، نتايج پژوهش نشان دادند كه بين نيازهاي صنعت شهرستان با آموزش هاي فني و حرفه اي زمينه صنعت موجود در هنرستان هاي دخترانه و پسرانه در رشته هاي تاسيسات حرارتي – برودتي، برق ساختمان، نقشه كشي ساختمان، معماري داخلي، تعمير موتور و برق خودرو در زمينه مورد بررسي تناسب وجود نداشت.
خلاصه ماشینی:
"پرسش نخست : نیازهای شهرستان فلاورجان در بخش صنعت کدامند؟ بر اساس یافته های جدول ٢ که براساس نیازسنجی از کارفرمایان بخش صنعت شهرستان تنظیم شده است ؛ نیازهای شهرستان در بخش صنعت ، به ترتیب اولویت عبارتند از: رشته ریخته گری با ٨٤/٥٣ درصد از نظرات ، آموزش های فنی و حرفه ای در زمینه جوشکاری با ٤٨/٠٧ درصد، تراشکاری با ٤٦/١٥ درصد، الکترونیک صنعتی و کاربری PIC با ٤٤/٢٣ درصد، برق صنعتی با٣٨/٤٦ درصد، نقشه کشی صنعتی با ٣٤/٦١ درصد، مکانیک خودرو با ٢٨/٨٤ درصد، مکانیک صنایع با٩٢/ ٢٦ درصد، طراحی بسته بندی با ٢٥ درصد، ماشین ابزار، آبکاری فلزات و الکتروتکنیک با ٢٣/٠٧ درصد، ساختمان و قالب سازی فلزی با١٥/٣٨ درصد، رنگ کاری مصنوعات چوبی و حسابداری با ١٣/٤٦ درصد، ورقکاری و مدلسازی با١١/٥٣ درصد، استخراج معدن و گرافیک کامپیوتری با ٩/٦١ درصد، کاربری دستگاه CNC چوب با٥/٧٦ درصد، امور اداری و نساجی با ٣/٨٤ درصد.
پژوهشگر که تجربه کاری در سمت مشاور هنرستان های کاردانش و فنی وحرفه ای را داشته است و با دانش آموختگان شاخه های فنی و حرفه ای از نزدیک ارتباط داشته ، بارها شاهد بیکاری یـا عدم ارتباط شغل با رشته تحصیلی این عزیزان بوده ، همواره این پرسش را در ذهن پرورانده که چرا سرمایه های عظیمی که در این راه صرف شده باید به اینجا ختم شود؟ براساس یافته های جدول ٩ مشاهده می شود که نیازهای شهرستان در بخش صنعت با آموزش های فنی و حرفه ای موجود در هنرستان های دخترانه و پسرانه شاخه کاردانش و شاخه فنی و حرفه ای در رشته های جوشکاری ، برق صنعتی ، الکتروتکنیک ، نقشه کشی صنعتی ، مکانیک خودرو، طراحی بسته بندی ، ماشین ابزار آبکاری فلزات ، ساختمان ، حسابداری ، گرافیک کامپیوتری و امور اداری به گونه نسبی تناسب دارند."