چکیده:
اين پژوهش با رويكردي تفسير گرايانه سعي دارد چالشهاي فراروي تجاري سازي پژوهشهاي مديريت آموزشي را از ديد پژوهشگران اين حوزه شناسايي كند. رويكرد پژوهشي بكاربرد شده از نوع روش شناسي كيفي ميباشد و روش مردم نگاري براي انجام عمليات پژوهش بكار رفته است. دادههاي اين پژوهش با استفاده از روش مشاهده مشاركتي و مصاحبه باز و عميق جمع آوري شده و سپس با استفاده از روش مثلثسازي تركيب شدهاند. روش نمونهگيري بكار رفته در اين پژوهش از نوع روش نمونهگيري كيفي- نظري است و با استفاده از شاخص اشباع نظري تعداد 9 نفر از پژوهشگران حوزه مديريت آموزشي به عنوان نمونه جامعه پژوهش مورد مصاحبه قرار گرفتند. نگرش و ديدگاه آنها نسبت چالشها و مشكلات فراروي تجاري سازي پژوهشهاي مديريت آموزشي نظريه » مورد بررسي قرار گرفت. براي تجزيه و تحليل دادهها و نتيجه گيري از يافتههاي پژوهش از استفاده شده است و به بيان ديگر، در اين پژوهش به جاي آزمون نظريه و تاييد يا رد آن « زمينهاي به ارائه نظريه به صورت محدود پرداخته ميشود. يافتههاي اصلي اين پژوهش با استفاده از نظريه زمينهاي شامل موضوعهايي همچون: ناتوانمندي علمي، سياستگذاري، ناتوان ميلي پژوهشگر، بد انگاري تجاريسازي و ماهيت پژوهشها ميباشد كه ميتوان تمامي مقولات را زير مقوله در اين نظريه زمينهاي « مقوله هسته » قرار داد. به بيان ديگر، ناتوانمندي علمي « ناتوانمندي علمي » ميباشد. با استفاده از اين موضوعها مدل پارادايمي ارائه شده است.
خلاصه ماشینی:
٥- پیامد: نتیجه و حاصل فرآیندها و تعاملات هستند (٢٠٠٨,Corbin &Strauss ) مراحل و روش انجام پژوهش را به طور خلاصه می توان در هولوگرام زیر مشاهده کرد: مصاحبه با افراد اهل فن طبقه استخراج بندی ارایه مقولات داده ها و زنمیظنره یاه ی عمده و استخراج هسته ای مفاهیم اولیه مثلث سازی تجربیات بررسی مشاهدات اسناد و و پژوهشگر مدواجروکد کدگذاری کدگذاری محوری کدگذاری باز انتخابی شکل ١- نمودار مراحل انجام پژوهش یافته های پژوهش همان گونه که پیش تر بیان شد، این پژوهش با هدف واکاوی و شناخت چالش های فراروی تجاری سازی پژوهش های مدیریت آموزشی و ارائه یک نظریه زمینه ای انجام شده است که برای رسیدن به این مهم در مرحله کد گذاری باز جهت اطمینان و دقت بیش تر، در دو مرحله نسبت به کدگذاری مفاهیم اولیه اقدام شده است که در مرحله نخست تعداد ٣٢ مفهوم از مصاحبه با پژوهشگران حوزه مدیریت آموزشی استخراج گردید.