چکیده:
هدف اين پژوهش بررسي تاثير برنامه آموزش صلح در تربيت شهروند جهاني بود. اين پژوهش به روش شبه آزمايشي با طرح پيش آزمون و پس آزمون با گروه كنترل انجام شد. جامعه پژوهش 1390 به تعداد - شامل تمام دانش آموزان پسر دوره متوسطه شهر رشت در سال تحصيلي 1389 6932 نفر بود كه با روش نمونه گيري تصادفي خوشه اي، دو كلاس به صورت تصادفي با حجم 30 نفر به عنوان گروه آزمايش و كنترل انتخاب گرديدند. ابزار گردآوري داده ها، پرسشنامه 29 گويهاي 0، به وسيله پژوهشگران تهيه و بين اعضاي گروه نمونه در / بود كه پس از احراز روايي و پايايي 82 دو مرحله پيش آزمون و پس آزمون توزيع گرديد. دادههاي گردآوري شده با استفاده از آمار توصيفي و استنباطي (آنكووا) مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت. نتيجه كلي پژوهش نشان داد كه: بين پس آزمون گروه هاي آزمايش و كنترل پس از اجراي برنامه آموزش صلح، تفاوتي معنادار مشاهده گرديد. بر اين اساس برنامه آموزش صلح در بهبود تربيت شهروند جهاني و همچنين، در افزايش دانش، توانش و پرورش نگرش شهروند جهاني فراگيرندگان تاثير دارد.
خلاصه ماشینی:
"جدول ٢- تحلیل کوواریانس تربیت شهروند جهانی شاخص ها مجموع درجه میانگین F نسبت سطح معنی مجذورات آزادی مجذورات داری گروهها تربیت شهروند جهانی – پیش ٩٥٥/١٥ 1 45/47 955/15 0,000 آزمون گروه ها 4011/86 190/97 4011/86 1 0,000 خطا 1197/42 57 21/01 - - چنانچه در جدول ٢ مشاهده می شود ١٩٠٩٧=F می باشد که در سطح اطمینان ٩٩% (٠٠٠٠=p )معنادار است و بنابراین ، فرض صفر رد می شود و با اطمینان ٩٩% نتیجه می گیریم ، بین سطح تربیت شهروند جهانی فراگیرندگان در گروههای آزمایش و کنترل ، پس از اجرای برنامه آموزش صلح ، تفاوت معناداری وجود دارد.
جدول ٣- تحلیل کوواریانس دانش شهروند جهانی شاخص ها مجموع درجه میانگین F نسبت سطح گروهها مجذورات آزادی مجذورات معنی داری دانش شهروند جهانی – پیش 117/02 1 19/40 117,024 0/000 آزمون گروه ها 620/57 1 0/000 102/85 620/57 خطا 343/91 57 6/03 - - چنانچه در جدول ٣ مشاهده می شود، ١٠٢٨٥=F می باشد که در سطح اطمینان ٩٩% (٠٠٠٠=P) معنادار است و بنابراین ، فرض صفر رد می شود و با اطمینان ٩٩% نتیجه می گیریم ، بین سطح دانش شهروند جهانی فراگیرندگان در گروه های آزمایشی و کنترل ، پس از اجرای برنامه آموزش صلح ، تفاوت معنی داری وجود دارد."