چکیده:
هدف اصلی این پژوهش، بررسی رابطه بین مولفه های سازمان یادگیرنده (از دیدگاه پیتر سنگه) با خلاقیت و نوآوری دبیران دبیرستانها و مراکز پیش دانشگاهی شهر بیجار بود. روش این پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش، شامل210 نفر دبیر زن و مرد مدارس متوسطه و پیش دانشگاهی سطح شهر بیجار بوده، که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای تعداد 135 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از پرسش نامههای سازمان یادگیرنده با 28 گویه و پرسشنامه خلاقیت و نوآوری با 18 گویه استفاده شد. ضرایب پایایی این پرسش نامه ها با استفاده از روش آلفای کرونباخ محاسبه و به ترتیب 91/0 و 72/0 بدست آمده است. بررسی داده های گردآوری شده با استفاده از آزمون های همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه به روش گام به گام انجام شد. نتایج پژوهش نشان داد که: (الف) بین سازمان یادگیرنده با خلاقیت و نوآوری دبیران در سطح اطمینان99/ 0رابطه مثبت و معنیدار وجود دارد. (ب) بین مولفه های سازمان یادگیرنده با خلاقیت و نوآوری دبیران همبستگی مثبت معنی دار وجود دارد. (ج) از بین مولفه های سازمان یادگیرنده، مولفه های یادگیری تیمی و قابلیت شخصی، توان پیش بینی متغیر خلاقیت و نوآوری را دارند.
خلاصه ماشینی:
"بنابراین در این پژوهش به این مسئله پرداخته می شود که آیا بین بکارگیری مؤلفه های سازمان یادگیرنده و خلاقیت و نوآوری دبیران رابطه وجود دارد یا خیر؟ نظریه سازمان یادگیرنـده (Learning Organization).
مجتهدی در پایان نامۀ خود بـا عنوان بررسی ارتباط بین مؤلفه های سازمان یادگیرنده با میزان کـارآفرینی اعضـای هیئـت علمـی دانشگاه ارومیه ، به این نتیجه دست یافت که بین مولفه های سـازمان یادگیرنـده (تفکر سیسـتمی ، تسلط شخصی، مدل های ذهنی، آرمان مشترک و یـادگیری تیمـی) و کـارآفرینی اعضـای هیئـت علمی دانشگاه ارومیه رابطۀ معنی داری وجود دارد(٢٠٠٩ ,Mojtahedi).
- تبیین رابطه بین مولفه های سازمان یادگیرنده (تفکر سیستمی، تسلط شخصی، مدل های ذهنی، آرمان مشترک و یادگیری تیمی) و خلاقیت و نوآوری دبیران .
- بین مولفه های سازمان یادگیرنده (تفکر سیستمی، تسلط شخصی، مدل های ذهنی، آرمان مشترک و یادگیری تیمی) و خلاقیت و نوآوری معلمان رابطه وجود دارد.
متغیر ملاک: خلاقیت و نوآوری متغیرهای پیش بین : مولفه های سازمان یادگیرنده (قابلیت شخصی، مدلهای ذهنی، آرمان مشترک، یادگیری تیمی و تفکر سیستمی) برای بررسی فرضیه فوق از تجزیه و تحلیل رگرسیون چندگانه با روش گام به گام ١ استفاده شد.
- با فراهم کردن زمینه ابراز عقیده بین دبیران و اجازه دادن به آنها برای مطرح کردن دیدگاه - های خود در مورد امور گوناگون مدرسه ، باعث ارائه ایده هـای گونـاگون در مـورد مسـائل مختلـف مدرسه شوند، که در نهایت منجر به تغییر مدل های ذهنی دبیران میشود و بـه گونـه کلـی باعـث افزایش خلاقیت ونوآوری در مدارس میگردد."