چکیده:
این پژوهش، به بررسی تاثیر باورهای تعلیم و تربیتی و ویژگیهای شغل و فناوری بر تمایل به استفاده از آموزش تحت وب در بین اعضای هیئت علمی دانشگاه پیام نور پرداخته است. بدین-منظور تعداد 343 نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه پیام نور شاغل در استانهای یزد، آذربایجان شرقی، خراسان رضوی، خوزستان و فارس به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب و پرسشنامه پژوهش بین ایشان توزیع گردید. روایی پرسشنامه با استفاده از روایی محتوایی و نظر متخصصان مورد تایید قرار گرفت و پایایی ابزار سنجش نیز با معیار اندازه آلفای کرونباخ محاسبه گردید و مشخص شد که ابزار سنجش از پایایی قابل قبول (بالای 0/7) برخوردار است. پس از توزیع و جمعآوری پرسشنامهها، جهت تجزیه و تحلیل دادهها از بسته نرم افزاری SPSS19 و لیزرل استفاده شد. در ابتدا، جهت حصول اطمینان از مناسب بودن روش تحلیل مسیر کجی و کشیدگی دادهها و ضریب همبستگی بین متغیرها محاسبه گردید. با توجه بوجود همبستگی بین متغیرهای پژوهش و قرار داشتن ضرایب کجی و کشیدگی در سطح قابل قبول (بین 1- و 1+) و اطمینان از نرمال بودن توزیع دادهها، تحلیل مسیر انجام شده و فرضیات اصلی پژوهش آزمون گردیدند. نتایج پژوهش حاکی از آن بود که باورهای تعلیم و تربیتی، ویژگیهای شغل و ویژگی-های فناوری تاثیر معنیداری بر قصد استفاده از آموزش تحت وب در بین اعضای هیئت علمی دانشگاه پیام نور داشتند.
خلاصه ماشینی:
"جدول ٢- شاخص های آمار توصیفی متغیرهای پژوهش متغیر میانگین انحراف استاندارد کجی کشیدگی ویژگی های فناوری -0/013 0/292 3/43 13/87 باورهای تعلیم و تربیتی -0/436 0/145 4/41 29/80 ویژگی های شغل -0/079 0/354 3/79 16/11 خودکارآمدی 0/082 1/03 3/30 27/77 تناسب فناوری – شغل 0/076 0/596 2/57 32/30 سهولت ادراک شده -0/074 -0/526 2/98 18/21 سودمندی ادراک شده -0/687 0/236 6/15 14/58 قصد استفاده از آموزش تحت وب ٢٥/٨٩ ٢/٣٣ ٠/٠٦٣ ٠/٠١٣- همانطورکه در جدول ٢ مشاهده میشود با توجه به مقادیر بدست آمده کجی و کشیدگی برای متغیرهای پژوهش که بین ١- و ١+ قرار دارد، توزیع تمامی متغیرها نرمال است ، بنابراین ، جهت تجزیه و نحلیل یافته های پژوهش از مدل تحلیل مسیر استفاده کنیم .
با توجه به اینکه ، اثر از راه متغیرهای تناسب فناوری – شغل ، سهولت و سودمندی ادراک شده صورت میگیرد، میتوان گفت این متغیرها نقش واسطه ای را در بین خودکارآمدی و قصد استفاده از آموزش تحت وب ایفا می کنند.
با توجه به اینکه ، اثر از راه متغیرهای خودکارآمدی، تناسب فناوری – شغل ، سهولت و سودمندی ادراک شده صورت میگیرد، میتوان گفت این متغیرها نقش واسطه ای را در بین باورهای تعلیم و تربیتی و قصد استفاده از آموزش تحت وب ایفا میکنند.
با توجه به اینکه ، اثر از راه متغیرهای خودکارآمدی، تناسب فناوری– شغل ، سهولت و سودمندی ادراک شده صورت میگیرد، میتوان گفت این متغیرها نقش واسطه ای را در بین باورهای تعلیم و تربیتی و قصد استفاده از آموزش تحت وب ایفا می کنند."