چکیده:
این پژوهش، با هدف بررسی ملاک های مناسب برای گزینش دانشجو در دانشگاه های ایران از دیدگاه صاحبنظران (کارشناسان سازمان پژوهش و برنامه ریزی وزارت آموزش و پرورش) انجام شده است. با توجه به حضور تمام کارشناسان سازمان پژوهش و برنامه ریزی در این مطالعه، نمونه گیری صورت نگرفت. روش پژوهش، توصیفی و از نوع پیمایشی است. برای گردآوری داده های مورد نیاز از پرسشنامه ای که برای این منظور ساخته شد استفاده گردید. مقدار پایایی آن با استفاده از ضریب همسانی درونی برای نمرات دبیرستانی0.806، مهارت های شغلی 0.761، کنکور 0.804 و فعالیت های اجتماعی 0.810 برآورد گردید. برای تجزیه و تحلیل داده ها از شاخص های آماری فراوانی، درصد، میانگین، انحراف استاندارد، ضریب همسانی درونی، ضریب رابطه کرامرز، ضریب توافق کِپا و آزمون تک نمونهای کولموگروو- اسمیرنو استفاده شد. نتایج حاصل از این مطالعه حاکی از آن است که: کارشناسان در استفاده از نتایج امتحانات دوره متوسطه، مهارت های شغلی، فعالیت های اجتماعی دانش آموزان و کنکور برای گزینش دانشجویان نظرات متفاوتی دارند. این تفاوت در سطح کمتر از یکهزارم معنی دار است (P<0.001). به بیان دیگر کارشناسان تمایل دارند در گزینش دانشجو بجز کنکور سایر عوامل نیز مد نظر قرار گیرند و پذیرش دانشجو منحصر به یک عامل نباشد.
خلاصه ماشینی:
"بنابراین ، این پرسش مطرح است که تا چه اندازه از نظر کارشناسان میتوان سایر منابع و امکانات را در انطباق با وضعیت فعلی نظام تعلیم و تربیت رسمی کشور در سطح آموزش و پرورش ، برای گزینش دانشجو برای دانشگاه ها مورد استفاده قرار داد؟ به بیان دیگر، وضعیت هر یک از عوامل مورد مطالعه در این پژوهش برای گزینش دانشجو در دانشگاه ها از نظر کارشناسان چگونه است ؟ تا چه اندازه میتوان از این عوامل شامل ؛ نمرات امتحانات نهایی پایه های اول تا چهارم دوره متوسطه ، مهارتهای شغلی درجه یک تا چهار دانش آموزان دوره متوسطه ، کنکور سراسری و فعالیتهای اجتماعی دانش آموزان برای گزینش دانشجو در دانشگاهها استفاده کرد؟ روش پژوهش این مقاله مبتنی بر پژوهشی توصیفی و از نوع پیمایشی است .
در ارتباط با نتیجه کنکور سراسری و فعالیتهای اجتماعی دانش آموزان جهت گزینش دانشجو نتایج ضمن نشان دادن توافق دو گروه کارشناسان موافق و مخالف در لحاظ نمودن هر دو عامل برای این منظور در سطح کمتر از (٠٠٠٠>P) بیانگر آنست که کنکور با ٥٢/٨٣ درصد از حمایت بیش تری از سوی کارشناسان نسبت به فعالیت های اجتماعی با ٥٠/٩٤ درصد برخوردار است .
در جمع بندی از یافته های حاصل از این مطالعه میتوان اینگونه اظهار نظر نمود که ، لازم است علاوه بر استفاده از کنکور برای پذیرش دانشجو، سایر شیوه ها نیز، مانند آنچه در این گزارش به آنها پرداخته شد، از جمله ؛ نمرات دانش آموزان ، مهارت های کسب شده به وسیله آنان و فعالیت - های اجتماعی که در طول دوران تحصیل از خود بروز میدهند مد نظر قرار گیرد."