چکیده:
هدف از اين پژوهش، بروزرساني وظايف، مسووليتها و شناسايي شايستگيهاي مديران آموزش است. شناسايي اين شايستگيها، پيش نياز طراحي برنامههاي آموزشي و توسعهاي براي آنان ميباشد. بنابراين هدف كلي اين مقاله، بهنگامسازي وظايف و شناسايي شايستگيهاي مديران آموزش و توسعه منابع انساني است. روش پژوهش كيفي است. حجم نمونه معادل 14 نفر- از مجربترين مديران و متخصصان آموزش و توسعه منابع انساني كشور با ميانگين تجربه كاري10 سال- ميباشد. نتايج در يك كارگاه سه روزه به نام ديكوم[1] بدست آمد؛ سپس يافتههاي كارگاه در خصوص شايستگيهاي شناسايي شده در نشستي تخصصي توسط چند تن از مديران و متخصصان حوزه آموزش در 10 موضوع بدينشرح طبقهبندي گرديد: الف- شايستگيهاي مشترك (عمومي) شامل: ويژگيهاي شخصيتي و اخلاقي- شايستگي ادراكي- تعالي طلبي- شايستگي بين فردي ميباشد. ب- شايستگيهاي ويژه شامل: ب- 1- شايستگيهاي فني و شغلي، ب- 2- شايستگيهاي سازماني كه داراي زير شايستگيهايي نظير: شايستگي كسب و كار، رهبري، مديريت عملكرد، تفكر استراتژيك، تصميم گيري ميباشد.
خلاصه ماشینی:
"مکتب اول را رویکرد انگلیسـی و مکتـب دوم را رویکـرد امریکـایی بـه شایسـتگی معرفـی مـیکننـد ( & Heffeman p١٢٩,٢٠٠٩,Flood)؛ اما در دهه های اخیر، اجماع در حال رشدی در حوزه ی منابع انسانی به وجود 1 OPM: United States Office of Personnel Management 2 ASTD: American Society for Training and Development آمده است که شایستگی را مجموعه ای از "دانش مرتبط ، تواناییها، مهارت ها و سـایر ویژگـیهـا"١ معرفی میکند (p١,٢٠٠٥,Weatherly).
وظایف اصلی شناسایی شده شـامل سیاسـتگذاری آموزشـی، تعامـل بـا مـدیران ارشد، تامین منابع و بودجه ، فرهنگ سازی برای آموزش ، یکپارچه سـازی سیسـتم هـای منـابع انسـانی بـا آموزش ، مدیریت فرایند آموزش (نیازسنجی، برنامه ریزی، اجرا و ارزشـیابی)، پـژوهش و نـوآوری و مـدیریت سرمایه های انسانی واحد آموزش بودند که یافته های این بخش از پژوهش در خصـوص وظـایف بـا یافتـه - های سایت ها و اندیشمندان حوزه آموزش و بهسازی به شرح زیر همخوانی دارد: وظیفه اصلی D١ (سیاستگذاری آموزشی) : همخوانی با یافته های سایت های دات (٢٠١٢) و انـت (٢٠١٢)، فاکسون و همکاران (٢٠٠٣)، تپکما (٢٠٠٢)، روثـول و همکـاران (١٩٩٩)، مـک لاگـان (١٩٨٩)، انجمـن تکنولوژی و ارتباطات آموزشی (١٩٨١) و پینتو و واکر (١٩٧٨)."