چکیده:
هدف از اين تحقيق بررسي تاثير هوش هيجاني بر فرسودگي شغلي معلمان ابتدايي با ميانجيگري خودكارآمدي معلمان بوده است. روش پژوهش، توصيفي و از نوع همبستگي و به طور مشخص مبتني بر مدل معادلات ساختاري بوده است. بدين منظور نمونه اي به حجم 225 آزمودني، از بين معلمان مدارس دولتي ابتدايي شهر بابل در سال تحصيلي91-1392 با روش نمونه گيري تصادفي خوشه اي انتخاب شدند. پرسشنامه فرسودگي شغلي مسلچ و جكسون (1996)، پرسشنامه خودكارآمدي معلم اسچانن- موران و وولفولك (2001) و پرسشنامه هوش هيجاني شوت (1998) به روش انفرادي توسط آزمودني ها تكميل و پايايي و روايي پرسشنامه هاي مذكور مورد بررسي قرار گرفت كه ضرايب پايايي هريك 86/0، 92/0 و 91/0 بدست آمد. نتايج اجراي همبستگي پيرسون نشان داد كه تمام مولفه هاي هوش هيجاني، فرسودگي شغلي و خودكارآمدي دو به دو با هم همبستگي دارند (01/0P≤). با اجراي الگوي معادلات ساختاري براي آزمون رابطه هوش هيجاني و فرسودگي شغلي از طريق متغير ميانجي خودكارآمدي مشخص شد كه الگوي پيشنهادي از برازش خوبي برخوردار است و فرسودگي شغلي از طريق هوش هيجاني و خودكارآمدي تبيين شده است. همچنين تمامي ضرايب مسير الگوي پيشنهادي نيز معنادار بوده است (01/0P≤).
خلاصه ماشینی:
"نقش میانجی خودکارآمدی معلمان در رابطه بین هوش هیجانی و 1 فرسودگی شغلی معلمان ابتدایی رضا براری *٢، لاله جمشیدی 3 تاریخ دریافت : ٩٢/٩/١٤ تاریخ پذیرش :٩٤/٢/٨ چکیده هدف از این تحقیق بررسی تـأثیر هـوش هیجـانی بـر فرسـودگی شـغلی معلمـان ابتـدایی بـا میانجیگری خودکارآمدی معلمان بوده است .
در پژوهش اقدمی و همکـاران (٢٠٠٩ ,Aghdami Baher)، کـه تحـت عنـوان "رابطـه احسـاس خودکارآمدی و هوش هیجانی با فرسودگی شغلی در بین کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز" انجام شد، یافته ها نشان داد که احساس خودکارآمـدی و هـوش هیجـانی فقـط بـا مولفـه احسـاس موفقیت فردی رابطه وجود دارد.
در مطالعه آدیمو و اگون یمـی ( Adeyemo ٢٠٠٨ ,Ogunyemi &) کـه بـه بررسـی اسـترس شـغلی اعضـای هیـأت علمـی دانشـگاه نیجریـه می پرداخت ، یافته ها نشان داد که هوش هیجانی و خودکارآمدی به تنهـایی یـا بـا همـدیگر پـیش - بین های قدرتمند استرس شغلی به حساب می آیند.
در بررسی دیگری نتایج حاکی از این بود که بین هوش هیجانی و جنسیت آزمودنی ها با تجربـه فرسودگی شغلی رابطه وجود دارد، بدین صورت که پرستاران زن ، که دارای هـوش هیجـانی بـالایی بودند در مقایسه با پرستاران مرد، نشانه های فرسودگی کمتـری داشـتند ( ,Ghassemi &Yousefy ٢٠٠٦).
در پـژوهش رسـتگار و معمـارپور (٢٠٠٩ ,Memarpour &Rastegar ) یافته ها حاکی از این بود که رابطه مثبت و معنی داری بین هـوش هیجـانی و خودکارآمـدی وجـود دارد و هم چنین نتایج نشان داد که تفاوت قابل توجهی در میان معلمان بـا سـن ، جـنس و تجـارب آموزشی مختلف وجود دارد."