چکیده:
هدف از این پژوهش بررسی تطبیقی تاثیر آموزش های ضمن خدمت بـر رضـایت شـغلی و رفـع نیازهای آموزشی معلمان آموزش و پرورش ایران و آلمـان بـود. جامعـه آمـاری ایـن تحقیـق علـی- مقایسه ای شامل کلیه ی معلمین دوره متوسطه شهر توبینگن در آلمان و شهر شیراز در ایـران بـود. حجم نمونه در این پژوهش با استفاده از جدول مورگان ١٩٦ نفر از معلمان شهر توبینگن در آلمـان و ١٩٦ معلم از شهر شیراز با روش نمونه گیری از نوع خوشه ای چند مرحله ای انجـام شـد و ابـزار پژوهش شامل دو پرسشـنامه ؛ پرسشـنامه اول محقـق سـاخته و پرسشـنامه دوم همـان پرسشـنامه رضایت شغلی "فیلد و روث " بود که روایی و پایایی آن به ترتیب ٨٩% و٠/٨٠ محاسبه گردید. نتایج حاصــل از تحلیــل ســئوالات کــه بــر اســاس روش یــومن -ویتنــی انجــام شــد. نشــان داد کــه : با مقایسه میانگین و انحراف استاندارد تاثیر آموزش ضمن خدمت در رفع نیازهای آموزشی معلمـان در آلمان به طور معنی داری (٠٠١>P). بالاتر از معلمان ایرانی بوده اسـت . بـا مقایسـه میـانگین و انحراف استاندارد تاثیر آموزش ضمن خدمت بر رضایت شغلی معلمان آلمان و ایران تفاوت معنیدار آماری (٠١٧١=P). مشاهده نشده است .
خلاصه ماشینی:
"بحث و نتیجه گیری سئوال اول : آیا دوره های ضمن خدمت تاثیر متفاوتی در رفع نیازهای آموزشی معلمان دو کشور دارد؟ در مجموع نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل پرسشـنامه اول (جـدول شـماره ١) بیـان کننـده ی تـاثیر مثبت آموزش ضمن خدمت بر رفع نیازهای آموزشی معلمان (رفع مشـکلات شـغلی- بـه کـارگیری ابزار و وسایل آزمایشگاهی و کمک آموزشی- افزایش مهارت حل مساله و تشـویق در تغییـر فراینـد یاد دهی از روش معلم محوری به روش دانش آموزی محوری- علاقه مندی بیشتر به شغل معلمـی، محیط کار و ایجاد روحیه شاد و فعال - شناسایی عوامل موثر بر افت تحصیلی - بهبـود بخشـی بـه روش تدریس معلمان - تشویق به همکاری معلمان با مدیر مدرسه و والدین دانش آموزان به منظـور حل مشکلات دانش آموزان ، آشنایی با سایت های اینترنتی مرتبط بـا تعلـیم و تربیـت - شناسـایی مشکلات و عوامل بی انظبـاطی، اسـتفاده از روش هـای جدیـد روان شناسـی و افـزایش آگـاهی در برقراری ارتباط با دانش آموزان ) در کشور آلمـان دارد و آمـوزش هـای ضـمن خـدمت معلمـان بـر توانمندی شغلی آنان تاثیر دارد و آن را افزایش می دهد و میزان رضایتمندی از این دوره ها در بین معلمان آلمانی به طور معنی داری بیشتر از معلمان ایرانی بوده اسـت و دوره هـای آمـوزش ضـمن خدمت در ایران تاثیری بر رفع نیازهای آموزشی معلمان ایرانی ندارد."