چکیده:
هدف از این پژوهش بررسی اثر بخشی مشاوره شغلی مبتنی بر الگوی چند هدف این پـژوهش بررسی اثر بخشی مشاوره شغلی مبتنی بر الگوی چند محوری شـفیع آبـادی بـر رفتـار کارآفرینانـه دانش آموزان پسر سال سوم دبیرستان بوعلی ناحیه ١ شیراز بود. روش این پژوهش نیمه آزمایشـی با پیش آزمون و پس آزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش آمـوزان پسـر سـوم دبیرستان بوعلی ناحیه ١ شیراز در سال تحصیلی ٩٣- ٩٢ بودند. نمونه گیری در ایـن پـژوهش بـه صورت تصادفی انجام شد. به این صورت که پس از اجرای پرسشنامه رفتار کارآفرینانه فکری، شفیع آبادی، نورانی پـور و احقـر (٢٠١٢ ,Ahghar &Fekri,Shafiabady,Nooranipour ) از بـین دانـش - آموزانی که نمره کمتری درپرسشنامه گرفتند٤٠ نفر به تصادف انتخـاب و بـه تصـادف در دو گـروه آزمایش و گواه ٢٠ نفره جایگزین شدند. سپس گروه آزمایش ٨ جلسـه ١/٥ سـاعته آمـوزش رفتـار کارآفرینانه براساس الگوی چند محوری شفیع آبادی دریافـت کردنـد و در گـروه گـواه مداخلـه ای صورت نگرفت . داده ها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس مورد تحلیل قرار گرفتنـد .نتـایج نشـان داد که بین رفتار کارآفرینانه (خرده مقیاس های تصمیم گیری، شناخت فرصت ها، تعیـین سـاختار، تامین منابع ، و تعیین اهداف و راهبردها) دو گروه آزمایش و کنترل تفـاوت معنـا داری وجـود دارد. یعنی الگوی چند محوری شفیع آبادی موجب افزایش رفتار کارآفرینانـه دانـش آمـوزان پسـر سـوم دبیرستان شده است .
خلاصه ماشینی:
"همچنین تاثیر این الگو در آموزش ابعاد ٥ گانه رفتار کارآفرینانه دانشجویان شامل تصمیم گیری، شناخت فرصت هـا، تعیـین سـاختار، تامین منابع ، و تعیین اهداف و استراتژی ها در تحقیق فکـری، شـفیع آبـادی، نـورانی پـور، و احقـر (A-٢٠١٣ ,Fekri, Shafiabady,Nooranipour, Ahghar) تایید شده است .
همچنین فکری و شفیع - آبادی (B-٢٠١٣ ,Shafiabady &Fekri ) در پژوهشی به "مقایسه اثربخشی مشاوره شغلی بـه شـیوه الگوی چند محوری شـفیع آبـادی و نظریـه یـادگیری اجتمـاعی کرامبـولتز بـر رفتـار کارآفرینانـه دانشجویان مشاوره دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت "پرداختند نتـایج نشـان داد کـه : ١- هـر دو الگو برنمره کل رفتار کارآفرینانه دانشـجویان و خـرده مقیـاس هـای شـناخت فرصـت هـا، و تعیـین راهبردهای کارآفرینی تاثیر مثبت داشته اند و اثربخشی الگوی چندمحوری شفیع آبادی بیشتر بوده است .
یافته ها نتایج آزمون کوواریانس به جهت آزمون فرضیه پژوهش جدول ١ نتایج آزمون F لوین جهت بررسی برابری واریانس ها رفتار کارآفرینی تصمیم شناخت تامین و تعیین اهداف کل گیری تعیین ساختار منابع و استراتژی فرصت ها نسبت F لون ٦/٨٢ ٠/٠٢ ٢/٣١ ١/٥٢ ٢/٠٩ ٠/٥٣٨ درجه آزادی اول ١ ١ ١ ١ ١ ١ درجه آزادی دوم ٣٨ ٣٨ ٣٨ ٣٨ ٣٨ ٣٨ سطح معناداری ٠/١٣ ٠/٨٨ ٠/٠٧ ٠/٢٢٥ ٠/١٥٦ ٠/٤٦٨ همان گونه که در جدول ١مشاهده می شـود در نمـره هـای رفتـار کـارآفرینی کـل و خـرده - مقیاسهای آن ، سطوح معناداری محاسبه شده F لوین از ٠/٠٥ بزرگتر است ، لذا فرض صفر F لـوین در این نمره ها تایید می شود یعنی واریانس های دو گروه در این نمره ها با هم برابرند."