چکیده:
این پژوهش با هدف بررسی رابطه بـین تـاب آوری و کیفیـت دوسـتی بـا رضـایت از زنـدگی در دانش آموزان انجام شد. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. ابزار گـردآوری داده هـا شـامل : پرسشنامه تاب آوری روان شناختی، پرسشنامه کیفیت دوستی و پرسشنامه رضایت از زنـدگی، بـوده است . جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دبیرستان های شـهر یـزد بـود کـه بـه شـیوه تصـادفی خوشه ای چند مرحله ای تعداد ٣٩٠ نفر (١٩٦پسر و ١٩٤ دختر) از آنهـا بـه عنـوان نمونـه انتخـاب شدند. جهت تجزیه وتحلیل داده ها از آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسـیون اسـتفاده شـد. یافته ها نشان میدهند که بین تاب آوری و رضایت از زندگی رابطه معناداری وجـود دارد؛ همچنـین بین کیفیت دوستی و تاب آوری رابطه معناداری یافت شـد، امـا بـین کیفیـت دوسـتی و رضـایت از زندگی رابطه معناداری مشاهده نشد. نتایج حاصل از روش تحلیل رگرسیون نشان داد مدل استفاده شده معنادار است . طبق یافته های بـالا بـه معلمـان و والـدین پیشـنهاد مـیشـود تـا بـا توجـه بـه متغیرهایی همچون تاب آوری و کیفیت دوستی به دانش آموزان در جهت افزایش رضـایت از زنـدگی کمک کنند.
خلاصه ماشینی:
"(Khalatbari & Bahari, 2010 تاب آوری یکی از مفاهیم مورد توجه و بررسـی روان شناسـی مثبـت اسـت و بـه فراینـد پویـای سازگاری مثبت با تجربه های ناخوشایند و ناگوار اشاره دارد (٢٠٠١ ,Masten) و فراتر از رهایی یافتن از استرس و رویدادهای ناخوشایند زندگی است (٢٠٠٤ ,Bonanno).
در رابطه با آن چه تاکنون ذکر شد، از جمله پژوهش هایی که در این زمینه انجـام گرفتـه اسـت ، میتوان به موارد ذیل اشـاره نمـود: سـامانی، جوکـار و صـحراگرد ( ,Sahragard &Samani, Jokar ٢٠٠٧) پژوهشی با عنوان "تاب آوری، سلامت روانی و رضایت از زندگی" انجام دادنـد.
پژوهش خلعتبری و بهاری (٢٠١٠ ,Bahari &Khalatbari ) نشان داد کـه بین تاب آوری و رضایت از زندگی رابطه مثبت وجود دارد.
باتوجه به آن چه تاکنون ذکر گردید مشاهده میشود که از جمله عوامـل اثرگـذار بـر رضـایت از زندگی، تاب آوری است ؛ همچنین به نقش دوستیها در این زمینه اشاره شـد، امـا هـیچ یـک از ایـن پژوهش ها به طور مستقیم کیفیت دوستی را در رابطه با رضایت از زندگی و تاب آوری مورد بررسـی قرار نداده اند.
یافته ها در مورد فرضیه اول نشان داد که بین تـاب آوری بـا رضـایت از زنـدگی رابطـه ی معناداری وجود دارد، یعنی با افزایش میزان تاب آوری، میزان رضایت از زندگی هم در دانش آمـوزان افزایش یافته بود.
نتایج حاصل از روش تحلیل رگرسیون نشان میدهـد مـدل اسـتفاده شـده معنـادار اسـت و بـا ضریب تعیین ٠/١٦ قادر است که تأثیر متغیرها را تبیین کند ودر نتیجه فرضیه چهارم این پژوهش مبنی براین که تاب آوری و کیفیت دوستی در پیش بینی رضایت از زندگی نقش دارنـد، مـورد تأییـد قرار گرفت ."