چکیده:
هدف اين پژوهش، بررسي رابطه خوش بيني تحصيلي معلمان با ادراك حمايت اجتماعي، انگيزه پيشرفت و پيشرفت تحصيلي دانش آموزان پايه ششم مي باشد. جامعه آماري پژوهش تمامي معلمان و دانش آموزان پايه ششم شهرستان زاوه بود كه از بين آن ها50 نفر معلم و 500 نفر دانش آموز (250 دختر و 250پسر) با روش نمونه گيري تصادفي خوشه اي مرحله اي50 مدرسه و از هر مدرسه يك كلاس و از هر كلاس 10 نفر دانش آموز انتخاب شدند. روش پژوهش توصيفي از نوع همبستگي است و براي گردآوري دادهها از پرسش نامه خوش بيني تحصيلي معلمان، ادراك حمايت اجتماعي، انگيزه پيشرفت و نمره هاي پيشرفت تحصيلي درس هاي رياضي و علوم استفاده شد. هم چنين، از ضريب همبستگي پيرسون و تحليل رگرسيون و هم چنين، آزمون t مستقل براي تجزيه و تحليل داده ها استفاده شد. نتايج پژوهش نشان دادند كه بين مولفه هاي خوش بيني تحصيلي معلمان با ادراك حمايت اجتماعي، انگيزه پيشرفت و پيشرفت تحصيلي دانش آموزان بر حسب جنسيت در دروس علوم و رياضي رابطه معني دار آماري وجود ندارد. فقط در مجموع بين خوش بيني معلمان و ادراك حمايت اجتماعي دختران با ( 49/0-=r و 01/0 = p-value ) رابطه معكوس معني داري وجود داشت، ولي در پسران ( 08/0 = r و 73/0 = p-value ) رابطه معني داري وجود نداشت.
خلاصه ماشینی:
"نتایج پژوهش نشان دادند که بین مولفه های خوش بینی تحصیلی معلمان با ادراک حمایت اجتماعی، انگیزه پیشرفت و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان بر حسب جنسیت در دروس علوم و ریاضی رابطه معنی دار آماری وجود ندارد.
عاطفی رویآوری یا اجتناب خطر جویی انگیزه پیشرفت دختر پسر دختر پسر دختر پسر دختر پسر r r r r r r r r ریاضی ٠/٠٢ ٠/٠٠٩ ٠/١٢- ٠/٠٤- ٠/٠٨ ٠/٠٦ ٠/٠٠٢- ٠/٠٥- علوم 0/02 0/07 0/09 0/02 0/004 -0/06 0/05 0/01 کل 0/03 -0/06 0/004 -0/03 0/002 0/009 -0/03 0/1 پسران ٢٥٠=N دختران ٠٠٥≥P* ٢٥٠=N بر اساس جدول (١٢) نتیجه می گیریم که :با توجه به r مولفه های جدول، هیچ همبستگی و رابطه معنی دار آماری (در سطح ٠/٠٥) بین مولفه های انگیزه پیشرفت با پیشرفت تحصیلی دروس علوم و ریاضی در دانش آموزان دختر و پسر وجود نداشته ، پس فرضیه پژوهش در این جا رد می شود.
(١٩٩٥,Fattahi) در پایان نامه کارشناسی ارشد با عنوان « بررسی رابطه عزتنفس و حمایـت اجتمـاعی و پیـشرفت تحـصیلی دانش آموزان دختر و پسر شاهد مقطع راهنمایی شهرهای دولت آباد و شاهی» به ایـن نتیجـه رسـید که بین حمایت اجتماعی با پیشرفت تحصیلی دختران و پسران رابطه ای معنادار وجود ندارد (٢٠١٢,et al &Yousefi ) در مقاله خود با عنوان « فراتحلیل عوامل مؤثر بر انگیزش تحصیلی» تضادهایی در نتایج پژوهش های انگیزش تحصیلی مشاهده کردند.
The relationship between perceived support from family, teachers, friends, and self-expressive control and academic achievement in middle school students in Arak, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabatabai University.
Examine the relationship of intelligence, achievement motivation, parenting style and academic performance of students in membership during the second and third core member of the Intellectual Development of Children and Youth Library in Ahwaz, master's thesis, shahid Chamran University."